Under vilka förutsättningar kan en systers barnbarn vara giltiga testamentsvittnen?

Kan systers barnbarn och barnbarns barn bevittna testamente under förutsättning att de inte är testamentstagare.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att Du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vilka får vara testamentsvittnen?

Regleringen kring vilka som får vara testamentsvittnen finns i 10 kap. 4§ Ärvdabalken. I första stycket stadgas att vittnena måste vara över 15 år och att de inte får lida av en psykisk störning som innebär att de inte förstår innebörden av handlingen de bevittnat. Huruvida detta är fallet framgår inte av frågan, men dessa förutsättningar måste vara uppfyllda för att testamentet ska vara giltigt.

Vidare stadgas i andra stycket att de inte är godkända som vittnen om testamentet är till förmån för:

* Deras make eller sambo

* Deras syskon

* Någon som står i direkt släktskap i upp- eller nedstigande led till dem, eller

* Deras svåger/svågrar.

Huruvida detta är fallet framgår inte heller. Skulle de inte vara giltiga testamentsvittnen enligt första stycket så blir testamentet i sin helhet ogiltigt. Skulle de däremot vara ogiltiga vittnen enligt andra stycket så är testamentet endast ogiltigt i den del som gäller förordnandet till den person som gör dem till ogiltiga testamentsvittnen, detta enligt 13 kap. 1§ ÄB.

Jag hoppas det var svar på din fråga!

Vänligen,

Alex HallströmRådgivare