Undanta tvätt- och torkmaskin i försäljning

Hej,

Vi kontaktar er med anledning om att vi ej är överens med köparna av våran lägenhet att den kombinerade tvätt/tork skall ingå i köpet i lägenheten.

Med belägg i objektsbeskrivningen meddelade vi köparna skriftligen igår att vi skulle ta med oss den kombinerade tvätt/tork när vi flyttar för att undvika missförstånd. I objektsbeskrivningen står följande: "Stort helkaklat badrum med svart bård och plastmatta på golv. Badrummet är i utrustat med duschvägg i glas och även plats för fullstort badkar, WC, handfat, badrumsskåp, handdukstork och tvättmaskin." Det framgår ej att badrummet är utrustat med kombinerad tvätt/tork utan enbart att det finns plats för, vidare står det i objektsbeskrivningen att det finns plats för ett badkar också men inte att det ingår och är utrustat med det då vi aldrig har haft något badkar i badrummet. Vidare så är kombinerad tvätt/tork ej standard som ingår i dessa lägenheter utan den har vi köpt och ställt dit själva. Det finns tvättstuga med tvättmaskin och torktumlare att tillgå för köparna.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att ni vänder er till Lawline!

Jag utgår i min bedömning nedan från att maskinen funnits installerad i bostaden vid tillfället för försäljningen.

Vad ingår normalt sett i köp av lägenhet?

Huvudregeln är att allt som har tillförts en bostad för stadigvarande bruk ska anses tillhöra bostaden. Sådant brukar ingå i försäljningar om man inte avtalat något annat vid köpet. Med stadigvarande bruk menas sådant som är installerat, så som porttelefoner, spisar och fläktar. När det gäller badrum brukar det mesta ingå, och tvättmaskin och torktumlare är inget undantag (likaså kombinerade tvätt- och torkmaskiner). Sådant ska alltså normalt sett ingå i lägenheten om det funnits tillfört och installerat i lägenheten. Att kombinerad tvätt- och torkmaskin inte är standard i dessa lägenheter spelar tyvärr ingen roll, eftersom en sådan maskin är vanlig att man tillför en bostad i efterhand och dessutom är vanligt förekommande i många hem.

Kan er tvätt- och torkmaskin undantas?

Genom objektbeskrivningen

Utifrån den mening i objektbeskrivningen som ni citerat anser jag inte att det går att läsa in att tvätt- och torktumlaren undantagits. För att någonting som normalt sett är tillfört en bostad och som förväntas ingå (tvätt- och torktumlare) i ett köp ska undantas, behöver det tyvärr framgå tydligare än vad det gör i den citerade meningen. Ett exempel på hur maskinen hade kunnat undantas är om man skrivit något i stil med "Stort helkaklat badrum med svart bård och plastmatta på golv. Badrummet är i utrustat med duschvägg i glas och även plats för fullstort badkar, WC, handfat, badrumsskåp, handdukstork och tvättmaskin (ingår ej i köpet)." Som den är formulerad i dagsläget är den tyvärr inte tillräckligt tydlig.

Genom avtal i övrigt

Även om det inte framgår tydligt nog att tvätt- och torkmaskinen ska undantas genom objektbeskrivningen, kan den undantas genom att ni avtalat/upplyst om detta i övrigt. Detta ska då ha skett – muntligt eller skriftligt – med köparna innan ni ingick avtalet utan att dessa gjorde några invändningar. Avtalet om att undanta maskinen kan exempelvis ha uppstått i en sms-konversation ni haft innan avtalet skrevs på eller genom en punkt i själva köpeavtalet om att maskinen ska undantas. Detta viktiga är att det varit klart för båda parter innan avtalet skrevs på.

Har ingenting sagts om tvätt- och torkmaskinen utöver objektbeskrivningen kommer ni tyvärr få svårt att hävda att ni tillräckligt tydligt undantagit den från köpet.

Vad kan ni göra?

Även om det är så att maskinen inte är undantagen genom objektbeskrivningen eller vad ni avtalat om i övrigt så finns det eventuellt ytterligare en möjlighet. Är det så att ni var tydliga gentemot mäklaren med att tvätt- och torkmaskinen inte skulle ingå, men att han/hon inte var tydlig med detta i objektbeskrivningen eller på annat sätt gentemot köparna kan ni nämligen kräva mäklaren på ersättning. Det ni kan kräva är då det belopp som tvätt- och torktumlaren är värd.

Uppföljning

Eftersom ni har valt till uppföljning över telefon kommer jag att kontakta er. Detta gör jag på måndag 10:00. Passar inte tiden är ni varmt välkomna att kontakta mig på tora.odin@lawline.se så kommer vi överens om en annan tid.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare