FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt17/04/2021

Undanhålla sig fängelsestraff

Hej

Jag är dömt till 10 månader fängelse för misshandel ,

Jag befinner mig utanför Europa

Jag undrar nu om jag reser till Europa blir jag frihetsberövad?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga.

En person som dömts till fängelse är skyldig att inställa sig vid fängelset den dag Kriminalvården har bestämt, 10 § lagen (1974:202) om beräkning av strafftid m.m. Enligt samma paragraf kan kriminalvården begära att polisen hämtar en person som inte själv inställt sig vid fängelset.

Om du undanhåller dig från att avtjäna ditt straff kan du bli efterlyst i Sverige. Du kan också bli internationellt efterlyst beroende på allvarligheten i brotten. Det är åklagarmyndigheten som fattar beslut om personen ska internationellt efterlysas.

Enligt Kriminalvården efterlyses alltid de personer som håller sig undan från ett fängelsestraff. Efterlysningen finns kvar tills dess fängelsestraffet bortfaller. (Se https://www.kriminalvarden.se/for-domd-eller-haktad/domd-till-fangelse/placering/om-du-undanhaller-dig/

Håller man sig undan tillräckligt länge, så bortfaller fängelsestraffet enligt 35 kap 8 § brottsbalken. När det gäller fängelsestraff på max ett år så är den tidsperioden 5 år efter det att domen vunnit laga kraft.

Med andra ord: polisen har rätt att hämta efterlysta fängelsedömda, och Kriminalvården efterlyser alltid personer som håller sig undan från ett fängelsestraff. Du slipper dock avtjäna fängelsestraff om du hållit sig undan i minst fem år från det datum då dom vann laga kraft.

Aya AlwanRådgivare