Tvist om uppsägningstid

Jag bor tillsammans med tre vänner i en stor lägenhet.

Vi sa upp lägenheten (3 mån uppsägningstid) i mitten på mars, uppsägningstiden skulle alltså löpa till 30/6 enligt hyresavtalet. I samband med uppsägningen sa vi att vi kunde tänka oss att flytta tidigare än 30/6.

För några veckor sen var hyresvärden här och sa att vi får vara ute redan 1/6 eftersom hon ska på en resa i juni och ville att lägenheten skulle stå tom. Vi förstod det som att vi omförhandlade uppsägningstiden till 1/6 och ordnade nya boenden därefter.

Nu hävdar hyresvärden att hon menade att 1/6 var det som gäller OM hon hittar nya hyresgäster till dess, vilket hon inte sa när hon var här. Vi förstod det dock som att vi omförhandlade uppsägningstiden.

Vi har ju redan ordnat nya boenden eftersom vi var helt övertygade om att 1/6 var det som gäller. Vi har inte råd med dubbla hyror i juni.

Vem har rätt rent juridiskt?

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga!

Hyresavtal kräver ingen särskild form för att vara giltigt. En muntlig överenskommelse trumfar därför en tidigare skriftlig och så vidare. Här är det främst en fråga om vad ni har kommit fram till och vem som kan bevisa det.

Lättast är det självklart att visa det skriftliga avtalet och enligt det har ni 3 månaders uppsägningstid. Om hyresvärden för några veckor sen gick med på en kortare uppsägningstid, utan att nämna något om att det bara gäller om hon hittar några nya hyresgäster tills dess, är det denna kortare tid som gäller. Man kan se det som att ett nytt bindande, muntligt avtal trätt i kraft. Ni har därför rätt att flytta redan 1/6.

Det problematiska gäller sedan bevisningen. I en domstol är det i praktiken ni som har att bevisa att hyresvärden bekräftade den kortare uppsägningstiden eftersom det är ni som hävdar avsteg från ert skriftliga avtal. Det är svårt för mig att bedöma chanserna för er att ha framgång här men om det finns skriftlig bevisning (mejl, brev, sms) som stödjer er berättelse finns goda chanser till framgång.

Det faktum att ni inrättade er efter 1/6 och ordnade nya boenden talar för att ni uppfattat 1/6 som avflyttningsdag men är i sig troligen inte tillräcklig bevisning.

Om ni tror att det blir svårt att bevisa er sak kan förlikning vara ett alternativ för att slippa gå till domstol. Exempelvis att ni tar på er att betala halva månadshyran. Kanske är det något som hyresvärden kan gå med på?

Relevanta lagbestämmelser hittar ni https://lagen.nu/1970:994#K12P4S1.

Lycka till!

Thomas BorgenfalkRådgivare