FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt10/11/2016

Tvångsförsäljning av samägd egendom

Vi är tre delägare (syskon) till en sommarstuga med friköpt tomt vid en sjö. Jag vill nu sälja min del och

jag antar att vi tar ut en oberoende värderingsman och sedan får de betala mej en tredjedel av vad tomten är värd.

Vad händer om de vägrar köpa, säg att de inte har råd? Kan jag då tvinga fram en extern försäljning?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom du och dina syskon äger sommarstugan tillsammans så blir lag om samäganderätt (samäganderättslagen) tillämplig.

Enligt lagens 6 § så kan en av delägarna ansöka om att den samägda egendomen utbjudes till försäljning på offentlig auktion (s.k. "tvångsförsäljning"). Detta görs genom en ansökan hos tingsrätten. Tingsrätten utser då en god man som ska ta hand om auktionen och sedan fördela köpeskillingen, 8 § samäganderättslagen.

Sammanfattningsvis så kan du alltså få till stånd en tvångsförsäljning av hela fastigheten genom att ansöka hos tingsrätten om detta, detta kostar i nuläget 900 kr (se här).

Hoppas detta var svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Zorba HållstenRådgivare