Tvångsförsäljning av samägd egendom

Hej,

Jag äger 50% utav en bostadsrätt som min far bor i. Jag vill sälja lägenheten, men han vägrar sälja förens han hittat något annat som han vill ha.

Har han rätt att vägra sälja? Kan jag tvinga honom köpa min andel?¨

Jag bor inte i lägenheten.

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du ställer din fråga till oss på Lawline.

När ni tillsammans äger lägenheten så blir samäganderättslagen tillämplig. Enligt 6 § så har du möjlighet att genom tvångsförsäljning få lägenheten såld. Det innebär dock en större kostnad än om ni kan enas och antingen sälja lägenheten gemensamt eller att din pappa köper andelen. Så du kan tvinga honom att sälja men det blir inte förmånligt för er.

Hoppas att det gav svar på din fundering. Skriv gärna en ny fråga i vårt frågeformulär om det är något som fortfarande är oklart.

Lawline Rådgivare