Trilskande delägare till fastighet

Vi är tre syskon som äger en sommarstuga gemensamt. Två av oss vill sälja nu men den tredje försöker förhala försäljningen genom att inte besvara telefon eller mail från oss eller mäklaren. Vad kan vi göra för att få till ett möte?

Lawline svarar

Hej och välkommen till Lawline!

Det saknas i princip rättsliga medel för att tvinga den tredje delägaren att delta i ett möte med Er. Vad ni skulle kunna göra är att klargöra för den tredje delägaren att ni äger rätt att utbjuda fastigheten till offentlig auktion (6 § lagen om samäganderätt), med eller utan dennes medgivande. Nackdelen med en försäljning via offentlig auktion är att ersättningen för fastigheten tenderar att bli lägre än om försäljningen sker på egen hand.

Mitt bästa råd blir att Ni klargör för den tredje delägaren (går det inte att få direktkontakt så försök med sms eller telefonmeddelande) att ni med eller utan denne kan sälja fastigheten, dock på ett sätt som kan drabba er alla tre negativt. Alternativet är att ni kommer överens om en privat försäljning vilket förmodligen kommer att gynna er alla tre.

Lawline RådgivareRådgivare