FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt08/07/2019

Triangelbyte av lägenheter nekat då maken inte stod på kontraktet

Min dotter har skilt sig och bor med sin man samma lägenhet sedan fem år. Endast hon står på kontraktet eftersom värden sa att det räckte med ett namn, vilket hon trodde på. Nu försöker de byta till två lägenheter via ett triangelbyte. Den värd dit hennes numera fd man skulle flyttat nekar bytet pga av att båda inte står på kontraktet. Är det ett giltigt skäl?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss här på Lawline med din fråga.

Tillämpliga lagrum
Tillämpliga lagrum på din fråga hittar vi i Jordabalken, (JB).

Lägenhetsbyte
För att man ska ha rätt till ett lägenhetsbyte ska det röra sig om lägenheter som innehas med förstahandskontrakt. Jag skulle kunna tänka mig att värden nekar bytet på grunden att din dotters man inte står på kontraktet eftersom detta tyder på att han inte äger lägenheten. Man ska ju inte kunna byta bort en lägenhet där man inte själv står som ägare. Med tanke på omständigheterna anser jag dock att detta inte borde vara några hinder för dem att få till ett byte ändå då de bör kunna bevisa att även exmaken ska räknas som ägare av lägenheten trots att han inte finns med på kontraktet.

Vid ett sådant tillfälle som detta, när din dotter och hennes man har blivit nekade lägenhetsbytet, har de rätt att vända sig till Hyresnämnden för att få tillstånd av dem istället. Hyresnämnden kommer göra en objektiv prövning av ärendet. Vad jag förstår finns det inget mer än avsaknaden av namn på kontraktet som fått hyresvärden att neka bytet. För att göra en ansökan till hyresnämnden kan ni gå in här. I ansökan finns det en ruta där ni ska berätta vad Hyresnämnden ska medla om och det är där ni tar upp problematiken med kontrkatet. Ni bör även nämna att anleningen till att inte makens namn också står på kontraktet har att göra med värdens antydan om att endast ett namn räckte. Annars hade de för avseende att även skriva i hans namn då han äger lägenheten i lika stor mån som er dotter, 12 kap 35 § JB.

Avslutning
Jag hoppas att du fick svar på din fråga och är det så att du har några följdfrågor är det bara att kontakta mig på Lisa.Gustafsson@Lawline.se så återkommer jag. Annars önskar jag er lycka till!

Vänligen

Lisa GustafssonRådgivare