Tre månaders uppsägningstid för inneboende sambo

Jag och min flickvän flyttade till en hyresrätt i december för att bli sambo. Hon hade inte jämbördiga köpoäng med mig i den kommunala bostadskön och fick därför inte stå med på kontraktet, utan hyresavtalet står endast på mig, även om lägenheten införskaffades i syfte att bli sambo. Hon står inte med som medboende eller liknande, utan är endast folkbokförd på adressen och hennes namn står på dörren och brevlådan. Hennes pappa står som borgenär för min del, då hyresvärden krävde en sådan. Vi har inte skrivit något samboavtal, utan vi har muntligen kommit överens att dela hyran på hälften mellan oss varje månad.

Nu har hon gjort slut och vill flytta ut omgående. Jag vill säga upp lägenheten då den är för dyr att bo själv i, och har ju tre månaders uppsägningstid. Hon vill flytta ut imorgon och kan inte tänka sig att dela hyran under uppsägningstiden. Har hon rätt att göra så? Jag har pratat med hyresgästföreningen som hänvisade mig till jurist, har även pratat med hyresvärden som ju säger att för deras del är det bara mig de kräver hyra av. Vad gäller?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vem kan hyresvärden kräva på betalning?

Eftersom du står på kontraktet är det endast dig hyresvärden kan kräva på betalning. Om du inte betalar kan de istället kräva din sambos pappa på betalning eftersom han står som borgensman. Om sambons pappa krävs på betalning kan han senare kräva kompensation från dig för detta.

Har du rätt att kräva hyra från din sambo?

Hyra definieras i 12 kap. 1 § JB att en lägenhet upplåts till nyttjande mot ersättning. Du hyr alltså av hyresvärden eftersom du står på kontraktet. Du och din sambo har vidare kommit överens om att hon ska bo hos dig och att ni ska dela lika på hyran. Det innebär att ni har ingått ett hyresavtal med innebörden att hon ska vara inneboende hos dig och betala en hyra som motsvarar halva din hyra. Ni har inte bestämt när hyresförhållandet ska ta slut vilket innebär att hyresavtalet gäller för obestämd tid. I den situationen har ni båda 3 månaders uppsägningstid (12 kap. 4 § 1 p. JB). Det innebär att hon inte har rätt att säga upp avtalet omgående, utan först till det månadsskifte som inträffar närmast efter tre månader från uppsägningen. Du har alltså rätt att kräva henne på hyra för tre månader till.

Hur ska du bevisa ert muntliga avtal?

Ni har ingått hyresavtalet mellan er muntligt. Detta gäller, eftersom det inte finns formkrav för hyresavtal. Frågan är istället hur du ska bevisa att ni verkligen kom överens om att hon skulle betala en hyra som motsvarar halva din hyra. Det vanligaste sättet är att se på ditt kontoutdrag att hon har betalat denna summa till dig de tidigare månaderna ni bott ihop. Detta talar starkt för att er överenskommelse var att hon skulle betala hyra och inte bo hos dig gratis.

Sammanfattning och råd

Er muntliga överenskommelse är att betrakta ett hyresavtal och hon ses juridiskt som din inneboende. Hon måste därför iaktta tre månaders uppsägningstid. Du kan bevisa hyresförhållandet genom att det på ditt kontoutdrag syns hon har satt in ett belopp motsvarande halva din hyra varje månad sen ni flyttade ihop.

Om hon inte betalar de kvarvarande hyrorna i tid kan du ansöka om betalningsföreläggande hos kronofogden. Om hon anser att hon inte är skyldig dig några pengar bör du istället inleda en tvist i tingsrätten.

Mvh
Johan Landström

Johan LandströmRådgivare