Trasigt plagg - reklamationsrätt enligt konsumentköplagen

Hej!

Jag köpte en jacka på dmetro. Den gick sönder efter några dagar (hål i fickan) jag gick dit och frågade om jag fick pengarna tillbaks. De sa nej. Då frågade jag kan ni byta jackan till en mindre storlek? Då sa de ja, men problemet är att de inte hade storleken jag ville ha i butik. Då sa de "vi skickar ett sms när storlek S har kommit så kan du hämta"

Två veckor senare fick jag smset och gick dit. Och då säger de nej till S storlek och till pengar tillbaks.

Jag vill ha pengarna tillbaks då de var 1000 kr. Hur gör jag?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Som jag tolkar din beskrivning har jackan gått sönder några dagar efter köpet, trots att du har använt jackan på avsett vis (och inte exempelvis råkat ha sönder den på något sätt genom att använda jackan på ett onormalt oförsiktigt sätt).

I en sådan situation gäller konsumentköplagens reklamationsrätt, då du som konsument har köpt jackan av en näringsidkare (ett företag i detta fall). Reklamationsrätten stadgas i lagens 23 § och innebär att man som konsument inom åtminstone 2 månader från att man upptäckt felet har rätt att åberopa att varan är felaktig. Vad som menas med felaktig definieras i 16 § och innebär i princip att varan ska motsvara förväntningarna man som konsument bör kunna ha på den med hänsyn till bland annat priset. Att en jacka för 1000 kr är trasig bör nog i alla lägen kunna ses som ett fel, om det exempelvis inte fanns en lapp på plagget som upplyste om att plagget var trasigt och att priset därför var nedsatt eller liknande.

När man som konsument reklamerar en vara får dock säljaren välja om denne vill ge pengarna tillbaka (häva köpet) eller om denne vill åtgärda felet. Ett åtgärdande skulle i ditt fall innebära att säljaren låter laga jackan eller ersätter den med en ny. Detta är alltså ett val som säljaren har, förutsatt att det inte medför stora problem för dig som kund, se 26 § och framåt.

Ofta har dock klädbutiker öppet köp på sina varor. Om du har kvittot kvar och öppet köp gäller kan du hävda detta, förutsatt att öppet köp-tiden inte har gått ut. Då kan du få dina pengar tillbaka direkt.

Då det verkar ha uppstått problem för dig i din kontakt med butiken råder jag dig att gå till butiken igen och be att få prata med någon ansvarig. En chef eller liknande kan vara mer kunnig gällande butikens skyldigheter i förhållande till kunderna. Om de fortfarande inte vill acceptera din reklamation (eller eventuella returrätt vid öppet köp), råder jag dig att kontakta konsumentvägledningen som kan ge dig ytterligare gratis rådgivning. Konsumentvägledningen i din kommun hittar du om du googlar konsumentvägledning + din kommuns namn. Om det inte heller hjälper kan du även kontakta Allmänna reklamationsnämnden som kostnadsfritt kan pröva en tvist mellan en konsument och ett företag. Hur du går tillväga för att anmäla ett ärende till Allmänna Reklamationsnämnden hittar du här.

Sammanfattningsvis råder jag dig att i första hand kontakta butiken igen och hävda din reklamationsrätt alternativt eventuella returrätt om öppet köp gäller (glöm inte kvittot). Fungerar inte detta bör du kontakta kommunens konsumentvägledning och i sista hand kan Allmänna reklamationsnämnden pröva ditt ärende.

Hoppas att detta svar kan vara till hjälp. Lycka till!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare