Trakasserier och förberdelse/ försök till mord/ dråp

Mitt ärende handlar om, Diskriminering och trakassering.

Problemet började när jag och min familj flyttade in och köpte en lägenhet.Vi är en utländsk familj. bostadsförenings ordförande och en granne till, försöker trakassera oss. Det är inte så stor bostadsförening är bara 8 medlemmar , . Till exampel, mer än en gång de tog vår kläder från torktomlen och hade Hällt vatten på de och kastat de på golvet. Igår de har kopplat en Elkabel till vår varor källaren så om vi öppnar den då dör vi. Vad kan vi göra åt de. Har ni nåt lagligt sätt såatt vi kan försätt liva i fred?? Snälla.

Uppskattar er arbetsinsats

Hälsningar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Brottsbalken 16 kap. 9 § förbjuder olaga diskriminering. Brottsbalken 3 kap. 11 § förbjuder försök och förberedelse till mord och dråp h. Man kan även få skadestånd för sådan handling enligt 2 kap. 3 § i skadeståndslagen. Att brottet dessutom tycks ha ett hatbrottsmotiv gör straffvärdet högre. Min rekommendation är att du kontaktar polisen snarast möjligt och berättar vad som har hänt. Hoppas du fick svar på din fråga.

Pontus AlmquistRådgivare