FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt30/07/2022

Trafikolycka mellan bil och cyklist

Jag har kolliderat med en cyklist som körde på min bil från förarsidan bakom trafikljuset. Det var grönt och jag tittade, två cyklister körde och när jag började svänga till höger så körde en annan cyklist på min bil. Jag hade kollat på min vänstra sida men såg inte cyklisten. Vet inte om trafikljuset hann bli röd för cyklisten och tittade inte utan fick panik och steg av bilen för att se om hen var skadat. Cyklisten verkade vara oskadat och inga skador på cykeln. Jag hade barn i bilen och var själv stressad över att hen är rädd och ensam i bilen och kunde inte tänka klart och kontrollera bilen eller trafiksituationen. Alla körde i väg utan att byta nummer och i efterhand upptäckte jag rejäla skador på bilen. Kan jag kräva skadeersättning från min försäkring och bor jag anmäla detta till min försäkring? Vad händer om cyklisten har fått skador och kommer på detta i efterhand, vet inte om hen har tagit min bil registeringsnummer.

Lawline svarar

Hej, och tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågan om skadan på din bil gäller en sakskada. För att besvara din fråga kommer vi att använda oss av skadeståndslagen (SkL).

Den som orsakar en skada på en sak med uppsåt eller vårdslöshet ska ersätta denna skada (2 kap. 1 § SkL). Som jag förstår din fråga så har du svängt höger i en korsning och en cyklist har kört in i din förarsida. Som bilförare har du en skyldighet att föra fordonet varsamt. Av beskrivningen förstår jag det som att cyklisten, samtidigt som du, hade grönt ljus, varför cykeln bör ha haft företräde framför dig. Ersättning för sakskada kräver att skadevållaren har agerat uppsåtligt eller vårdslöst. Cyklisten, som jag förstår det, har agerat enligt trafikregler. Oavsett detta kan det vara så att din försäkring täcker skadan.

Jag hade rekommenderat att anmäla denna händelse till försäkringsbolaget. De flesta försäkringar har skydd för olycksfall. Cyklisten som blivit påkörd kan tänkas anmäla detta till polisen, och det kan bli en utredning och vårdslöshet i trafik. De skador som cyklisten kan ha lidit av ersätts av den trafikförsäkring som du har på bilen.

Hoppas detta svar hjälper!

Har du fler frågor är du välkommen att ställa dem.

Maximilian PernhedenRådgivare