FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott24/05/2018

Trafikbrott?

Idag tog jag ett extremt dåligt beslut över att köra ut i en rondell då jag trodde avståndet mellan nästa bil var okej..en polis såg å stannade mig direkt. Skrek en hel del på mig och sa att "om jag ger dig böter nu så blir du av med körkortet", han tog mitt kort gick bort en stund, kom tillbaka å skrek "vad har vi lärt oss av detta nu? Gör aldrig om de" och sen åkte han, fick ingen lapp, ingenting alls mer än dedär sades! Förstod ingenting då jag haft mitt körkort i 2 dagar, blev jag av med kortet? Fick jag böter? Hamnar detta i något register? Är så orolig..

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Du skriver att du körde ut i en rondell och missbedömde avståndet till nästa bil. En polis såg händelsen, stoppade bilen och skällde på dig. Du undrar vilket brott det kan röra sig om, och ifall du får böter eller om det inträffade hamnar i något register.

Trafikbrottslagen

När det gäller trafikbrott tillämpas Lag (1951:649) om straff för vissa trafikbrott (Trafikbrottslagen). På din beskrivning skulle jag gissa att det brott du möjligtvis kan ha gjort dig skyldig till är vårdslöshet i trafik. Vårdslöshet i trafik regleras i Trafikbrottslagen 1 § (här). Vårdslöshet i trafik innebär att en vägtrafikant brister i den omsorg och försiktighet som är påkallad med tanke på riskerna i trafiken. Straff för vårdslöshet i trafik är aktuellt om det begås uppsåtligen eller om personen med vetskap om att det finns en risk för att något inträffar tar en risk att olycka sker, även om det inte är avsikten. Personer som är väldigt trötta, bryter mot regler, farliga omkörningar, kör mot rött ljus eller annan stopplikt, fortkörning eller har ett stort ansvar i trafiken. Straffet är dagsböter, se Trafikbrottslagen 1 § 1 st (här).

Polisen sa "om jag ger dig böter blir du av med körkortet". Polisen ska omhänderta körkortet om innehavaren av körkortet gör sig skyldig till en trafikförseelse som gör det troligt att Transportstyrelsen kommer att återkalla körkortet, se mer info på Transportstyrelsens hemsida (länk här). Exempel på när polisen omhändertar körkortet på plats är vid rattfylleri samt grov vårdslöshet i trafik.

Du skriver att polisen tog körkortet en stund och gick iväg men sen kom tillbaka. Jag tolkar det som att han gav dig körkortet tillbaka, men det framgår inte riktigt av frågan. Om du fick behålla körkortet kan polisen inte tyckt att du gjort något så allvarligt att det var motiverat att omhänderta körkortet på en gång.

Det är svårt att veta om polisen bestämde sig för att ge dig böter eller inte. Om man ska betala böter kan information om detta samt inbetalningskort skickas hem.

Om du har fler frågor rekommenderar jag att du kontaktar Transportstyrelsen eller Polisen för mer information. Du kan även ringa till Lawlines telefonrådgivning. Telefonnumret är 08-533 300 04, och telefonrådgivningen har öppet måndag–fredag kl. 10.00–16.00.

Vänligen,

Jenny HedinRådgivare