Tolkning av testemente

Hej

Vi är fyra barn och alla är barn till mamma så här står det i testamentet:

X skall erhålla sin laglott. Resterande kvarlåtenskap skall tillfalla mina bröstarvingar XX , Xy och XXY att fördelas enligt lag.

Är vi inte bröstarvingar all fyra?

Om inte, vad ska X få?

Mvh

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om arv finns i ärvdabalken.

Är ni alla bröstarvingar?
Barn till den avlidne är bröstarvingar vilket innebär att alla fyra barn till er mamma är hennes bröstarvingar (2 kap 1 § ärvdabalken).

Hur mycket ska X få?
Om er mamma inte hade skrivit ett testamente skulle arvet delas lika mellan alla fyra barn. Fyra barn som ärver lika efter sina föräldrar har alltså varsin arvslott om 25 %. Arvslotten kan dock minskas genom ett testamente. Bröstarvingar har dock en ovillkorlig rätt att få ut sin laglott. Laglotten är hälften av arvslotten vilket innebär att er laglott är 12,5 % av arvet. Ni barn har alltså en lagstadgat rätt att få ut 12,5 % var av arvet efter er mamma.

Eftersom er mamma har skrivit i testamentet att X ska erhålla sin laglott tolkar jag det som att hon endast vill att X ska erhålla sin laglott (12,5 % av arvet). När hon sedan skriver att resterande kvarlåtenskap ska tillfalla bröstarvingarna XX, XY och XXY och fördelas enligt lag tolkar jag det som att hon vill att XX, XY och XXY ska dela lika på resterande kvarlåtenskap.

Fördelningen av arvet blir då följande:
X = 12,5 %
XX = ca 29 %
XY = ca 29 %
XXY = ca 29 %

Hoppas du fått svar på din fråga!
Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare