Tolkning av testamente

Min styvfar har i testamente skrivit in gåva till sin sambo (100000:-) nu har sambon avlidit. Ärver hennes vuxna barn pengarna eller hur blir det? (Ej gemensamma barn) Bör han ändra då det inte är hans önskan att de ska få pengarna?

Mvh M Lindberg

Lawline svarar

Hej!
Vad kul att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga handlar om tolkning av testamente. Vi ska först gå igenom om sambons barn har rätt att ärva genom en tolkning av din styvfars vilja. Om det inte går att klargöra en sådan vilja så ska vi gå igenom presumtionsregeln om istadarätt. Detta regleras i ärvdabalkens kapitel 11.

Ett testamente ska tolkas i enlighet med testatorns faktiska eller hypotetiska vilja enligt 11:1 ÄB. Ett testamente ska tolkas så långt att det utgör testatorns yttersta vilja. Eftersom du säger att det inte är din styvfars vilja att hans sambos barn ska få hans pengar så ska testamentet tolkas på så sätt som gör att de inte har rätt till pengarna. Om det däremot hade varit så att styvfadern hade önskat sambons barn att ärva i hans ställe så hade så hade detta tagits i beaktande. I vissa fall går det dessvärre inte att utreda testatorns vilja. Istället så finns det ett antal presumtionsregler för tolkning i samma kapitel.

I detta fallet har testamenstagaren avlidit före testatorn. Istadarätten är en presumtionsregeln som behandlar sådana fall, 11:6 ÄB. Det innebär att testamenstagarens barn träder in istället för sin förälder, om denna har avlidit. Istadarätten gäller dock enbart då arvingen till testamentstagarens skulle ha haft rätt att ärva efter testatorn enligt de vanliga arvsreglerna. För att avgöra om testamentstagarens arvingar ska träda i dennes ställe måste de i fråga om arv vara berättigade att ärva av din styvfar. Eftersom en sambo inte har arvsrätt enligt svensk rätt har inte en sambos barn någon istadarätt. Din styvfars sambos barn har alltså ingen egentlig arvsrätt och istadarätten ska därav inte tillämpas.

Som avslutning tänkte jag bara säga att din styvfar inte är bunden av testamentet och han har därför rätt att återkalla det. Testamentet blir utan verkan enligt 10 kap 5§ i ÄB om det finns ett nytt formenligt testamente eller om testamentet förstörs.

Hoppas detta hjälpte! Om inte får du gärna lämna en kommentar nedan.

Mvh,

Samuel LindbladRådgivare