Tolkning av kollektivavtal - återanställning

Hej! Jag har en fråga gällande företrädesrätten enligt vårt Kollektivavtal som finns på arbetsplatsen. i Vårt KA står det följande " Företrädesrätt till återanställning gäller inte arbete, som behöver disponeras för omplacering eller tas i anspråk enligt 6 §, förflyttning eller 5 § mom 1b) höjd sysselsättninggrad. 5 § 1 b) säger följande Vid behov av arbetskraft ska det, innan nyanställningsker, prövas om arbetstagare som är anställda på arbetsstället och som anmält intresse ska erbjudas höjd sysselsättningsgrad." Min fråga är nu ska jag tolka detta som att deltidsanställda ej har företrädesrätt till anställning med höjdsysselsättningsgrad enligt vårt Kollektivavtal? MVH Moa

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Som jag tolkar den paragraf du citerade så rör den just företrädesrätten till återanställning. Det är viktigt att skilja mellan den och rätten till höjd sysselsättningsgrad då det är olika krav som gäller för respektive.

Att företrädesrätt till höjd sysselsättningsgrad fortfarande finns på er arbetsplats verkar man kunna utläsa av just 5 § mom 1 b. Krav för att få den rätten är bland annat att man redan arbetar deltid hos arbetsgivaren och har anmält sitt intresse att gå upp till heltid.

Företrädesrätten till återanställning däremot får man om man blivit uppsagd på grund av arbetsbrist efter minst 12 månaders arbetstid.

Sammantaget skulle jag utifrån de uppgifter du lämnat hävda att båda sorterna företrädesrätter finns kvar och att hänvisningen till 5 § mom 1 b främst gjorts av pedagogiska skäl.

Lycka till!

Thomas BorgenfalkRådgivare