Tolkning av äktenskapsförord

Hej

Har en fråga ang äktenskapsförord .

Jag har 2 bolag som jag / vi har skrivigt som enskild egendom. Men vad innebär denna text:

(Företagets org nr!) skall vara X:s....... enskilda egendom vari ( frun ) således inte skall ha någon giftorätt. Avkastningen av all nu avsedd egendom liksom vad som trätt istället för egendomen skall vara X:s enskilda egendom.

Hur tolkas framtida ev aktieutdelningar ?? Enskild egendom ?? är det det som är avkastningen ??

Tack för hjälpen :)

Lawline svarar

Hej,

Det stämmer - aktieutdelningarna är en typ av avkastning. Därmed kommer de enligt äktenskapsförordet vara enskild egendom.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare