FrågaKÖPRÄTTKöplagen10/02/2018

Tolkas avtalet som att jag sålde i befintligt skick?

hejsan, har precis sålt min skoter, skotern va i bra skick och har inte gått nåt långt, jag använde mig av en mall av ett kontrakt som jag skrev ut på konsumentsverkets hemsida, jag har hela tiden vart inställd på att sälja den i befintligt skick och var noga att säga det muntligt vid affären, men efter att ha granskat kontraktet nogare så finns det ingen text "säljes i befintligt skick"

men det stog så här

"SÄLJARENS UPPLYSNINGAR OM EVENTUELLA FEL ELLER BRISTER PÅ SNÖSKOTERN

Anspråk kan inte ställas mot säljaren för iakttagna brister om inte säljaren nedan åtagit sig att avhjälpa dem.

Det är en fördel om köparen får tillfälle att undersöka/provköra snöskotern"

kan det eventuellt tolkas som befintligt skick?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Utifrån din fråga tolkar jag det som att du som privatperson har sålt din skoter till en annan privatperson. Om detta är fallet så blir reglerna i köplagen (KöpL) tillämpliga. (1 § KöpL)

Det står i 3 § köplagen att "lagens bestämmelser inte tillämpas i den mån annat följer av avtalet". Det innebär att köplagen inte är tvingande utan ert avtal gäller istället för reglerna i köplagen.

Eftersom det står i avtalet att "Anspråk kan inte ställas mot säljaren för iakttagna brister om inte säljaren nedan åtagit sig att avhjälpa dem" så kan inte köparen kräva att du ska avhjälpa eventuella fel med skotern om det inte står i avtalet att du ska ansvara för dom felen.

Det brukar vanligtvis finnas en rad på kontraktet där ni då först ska ha skrivit om det fanns något fel med skotern. Nedanför brukar det finnas en till ruta där ni kan skriva in om skotern hade något fel som du åtog dig att avhjälpa före leveransen. Det är alltså bara om du skrev om något specifikt fel i kontraktet som du tog på dig att avhjälpa som du är ansvarig. Om ni inte skrev något i den rutan så behöver du alltså inte ansvara för fel på skotern. Du har då friskrivit dig från ansvar och har ingen skyldighet att betala för eller avhjälpa andra eventuella fel med skotern.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med Vänliga Hälsningar

Annelie BurströmRådgivare