Tjänstledigt för studier

Hej!

Jag har ansökt om tjänstledigt från mitt fasta jobb på förskola, då jag vill börja studera kommande höst. Har jag rätt att få tjänstledigt från det datum jag ska börja studera och har jag rätt att vara ledig en dag för att göra ett ansökningsprov till högskolan? Jag har arbetat på förskolan i 3 år och har haft fast tjänst i ett år.

Vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Eftersom du arbetar på en förskola förutsätter jag i mitt svar att din arbetsgivare är bunden till ett kollektivavtal. Är inte din arbetsgivare bunden till något kollektivavtal gäller delvis andra regler, men det förefaller osannolikt att din arbetsgivare inte omfattas av kollektivavtal.

Reglerna om rätt till tjänstledighet för utbildning finns i Studieledighetslagen, nedan kallad StudielL.

Enligt lagens första paragraf har arbetstagare som vill genomgå utbildning rätt till den ledighet som behövs (StudielL 1 §). Enligt propositionen (prop 1974:148) görs ingen begränsning till vilken art av utbildning det rör sig om eller vilken varaktighet som krävs, men det konstateras att man får räkna med att det normalt handlar om mer angelägna utbildningsmål och med utbildning avses själva utbildningen som sådan.

Rätten till studieledighet tillkommer den som vid ledighetens början varit anställd hos arbetsgivaren de senaste sex månaderna eller sammanlagt minst tolv månader de senaste två åren (StudielL 3 §).

Under vissa förutsättningar har arbetsgivaren rätt att skjuta upp ledigheten till en senare tid än den som den anställd begärt men måste då genast underrätta arbetstagaren om uppskovet samt skälen till detta (StudielL 4 §).

Om arbetsgivaren vill skjuta upp ledigheten mer än 6 månader efter det att arbetstagaren begärt ledigt krävs samtycke från berörd arbetstagarorganisation (StudielL 5 §), vilket i praktiken innebär att arbetsgivaren inte får skjuta upp ledigheten mer än ett halvår.

Med stöd av kollektivavtal får avvikelser göras från bland annat lagens 3 och 5 §§ (StudielL 2 § 2 st.) vilket innebär att det i ditt kollektivavtal kan finnas andra regler om kvalifikationstid och arbetsgivarens rätt att skjuta upp ledigheten.

Sammanfattningsvis innebär det ovanstående att du, som varit anställd mer än 6 månader, enligt lag har rätt till att vara ledig den tid som behövs för att du ska kunna genomgå den utbildning du vill. Eftersom arbetsgivaren bara har ovillkorlig rätt att skjuta upp ledigheten i 6 månader och du redan har ansökt om ledighet för studier som ska påbörjas i höst kommer han inte kunna neka dig ledighet utan att först få samtycke av berörd arbetstagarorganisation. Dock finns inget stöd i lagen för att arbetsgivaren är skyldig att ge dig ledighet för att genomgå ett högskoleprov eftersom ett sådant inte omfattas av begreppet "utbildning". Meddelar du din arbetsgivare i god tid innan är det dock förhoppningsvis ändå inga problem för dig att få ledigt denna enstaka dag. Eftersom det kan finnas andra regler i kollektivavtal råder jag dig att kolla upp vilket kollektivavtal som gäller på din arbetsplats för att därefter kunna konstatera om det står något i det som avviker från lagen.

Jag är medveten om att jag tyvärr inte har kunnat svara helt och håller på din fråga, men hoppas du känner att du har lite mer koll på dina rättigheter som arbetstagare nu än vad du hade innan.

Lycka till med studierna!

Anna BackmanRådgivare