Tjänstledighet för studier - Måste tiden vara sammanhängande?

Hej!

Jag har varit tjänstledig från min anställning för studier i 1,5 år. Jag har tidigare sökt tjänstledigt endast under studietiden (ej under sommaren) Inför detta år har jag ansökt om tjänstledigt för ett helt år, där tanken var att testa något annat jobb under sommaren. Min chef har nekat mig tjänstledigt under sommaren, och tänker bara bevilja den under studieterminerna. Är detta korrekt?

Mvh Emma

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Du har som arbetstagare rätt till "behövlig" ledighet från anställningen för studier (se 1 § Studieledighetslagen, https://lagen.nu/1974:981). Tyvärr innebär kravet att ledigheten skall vara behövlig att arbetsgivaren inte måste bevilja ledighet under perioder då du inte skall studera. Det är dock inte omöjligt att något annat gäller exempelvis på grund av kollektivavtal. Om det finns kollektivavtal på din arbetsplats, kan du kontakta facket och fråga. Du kan även se till att läsa ditt eget anställningsavtal, även om det är osannolikt att det innehåller någon bestämmelse som ger dig ökad rätt till studieledighet.

Lycka till, och om du undrar något mer är det bara att återkomma!

Hälsningar,

Thommy Södergård ÅkessonRådgivare