Tjänstledighet för bedrivande av näringsverksamhet

Jag är privatanställd sedan över ett år tillbaka och vill nu starta eget företag inom en icke konkurrerande branch. Jag är inte med i facket och företaget är ej kollektivanslutet. Vad har jag för möjligheter att vara tjänstledig?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Lagen om rätt till ledighet för att bedriva näringsverksamhet är tillämplig i det här fallet. Den ger dig rätt att under vissa villkor i begränsad omfattning vara tjänstledig utan lön av det skäl du uppgett.

Ibland regleras annars denna fråga av eventuellt centralt kollektivavtal. Eftersom din arbetsgivare inte tecknat kollektivavtal gäller dock lagen rakt av och det är min utgångspunkt nedan.

Rätten att vara tjänstledig gäller för en period om högst sex månader. Din verksamhet får inte konkurrera med arbetsgivarens verksamhet och ledigheten får inte heller innebära väsentlig olägenhet för arbetsgivaren. Det finns också ett krav på minsta anställningstid hos din nuvarande arbetsgivare för att du ska ha rätt till ledigheten, vilket du uppfyllt. Vid ledighetens början måste du ha varit anställd hos arbetsgivaren antingen de senaste sex månaderna eller sammanlagt minst tolv månader de senaste två åren.

Du måste anmäla att du vill utnyttja din rätt till tjänstledighet till din arbetsgivare minst tre månader före ledighetens början. I samband med anmälan måste du ange hur lång tid ledigheten är planerad att pågå. Din arbetsgivare har efter anmälan en månad på sig att lämna besked.

Förutsatt att du uppfyller dessa krav har du rätt till att vara tjänstledig.

Om du vill avbryta ledigheten och återvända till din tjänst ska du snarast möjligt underrätta arbetsgivaren om detta. Arbetsgivaren får då dock skjuta upp din återgång i tjänst med upp till en månad.

Lagtext hittar du https://lagen.nu/1997:1293

Vänligen,

Oskar HolmerRådgivare