Tjänstledighet för annat arbete

Hejsan!

Jag jobbar på sjukhuset och har tillsvidareanställning.

Nu har jag blivit erbjuden att prova ett annat jobb på en nystartad skönhetsklinik vilket är lite av en dröm för mig.

Detta är till att börja med bara 3 dagar i veckan och jag är väldigt osäker.

Kan jag be om tjänstledigt en viss procent och jobba kvar de resterande 2 dagarna på sjukhuset?

Vågar inte chansa att säga upp mig även om jag tror att det nya kan leda till heltid.

Har för mig att de inte har rätt att neka mig tjänstledigt om det nya jobbet inte innebär konkurrens inom samma bransch, är det fel?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det korta svaret är att din arbetsgivare förmodligen har rätt att neka dig tjänstledigt om hen skulle vilja det.

Det finns tyvärr inte någon generell lagstadgad rätt att få prova på ett annat arbete. För personer som jobbar på statliga myndigheter finns vissa andra regler som utökar rätten till tjänstledighet lite, detta regleras för dem i Tjänstledighetsförordningen.

Konkurrens inom samma bransch

Jag tror att det du tänker på angående konkurrens inom samma bransch kan bero på att det finns en speciell reglering angående rätten att få ledighet för att bedriva näringsverksamhet. En arbetstagare har under vissa förutsättningar nämligen rätt att få ledigt för att just bedriva näringsverksamhet (1 § Lag om rätt till ledighet för att bedriva näringsverksamhet). En av förutsättningarna är att arbetstagarens verksamhet inte konkurrerar med arbetsgivarens (3 § samma lag). Eftersom du inte planerar att starta en egen verksamhet är denna lag tyvärr inte tillämplig på din situation.

Kollektivavtal

Det finns en möjlighet att tjänstledighet på grund av annat arbete är reglerat i kollektivavtal. Detta verkar dock inte vara jättevanligt. Eftersom jag inte vet vilket kollektivavtal som just din arbetsgivare är bunden av kan jag tyvärr inte ge ett bättre svar på den punkten.

Sammanfattning och rekommendation

Det finns ingen lagstadgad rätt att få ledigt för att prova ett annat arbete, men frågan kan vara reglerad i kollektivavtal. Det betyder däremot inte att du inte kan få tjänstledigt tre dagar i veckan. Ta upp frågan med din arbetsgivare och se vad hen tycker, kanske kan ni komma fram till en bra överenskommelse. Men som svar på din fråga, ja arbetsgivaren kan neka dig om hen vill det.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänlig hälsning,

Sara JönssonRådgivare