Tjänstledighet för annan tjänst

Är fast anställd inom sjukvården. Har fått erbjudande om en tjänst med mer administrativt arbete. Kan man ta tjänstledigt för att prova eller måste jag säga upp mitt nuvarande arbete då dessa om jag inte trivs måste utlysa tjänsten igen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Det finns ett antal lagar som reglerar rätten till tjänstledighet för bl.a. studier, bedrivande av näringsverksamhet, föräldraledighet samt vård av närstående. Det finns ingen lag som reglerar rätten till att få tjänstledighet för att prova en annan tjänst, därmed har du ingen lagstadgad rätt till att få tjänstledigt för en annan anställning.

Det du kan göra är att kolla med din arbetsgivare som kan medge eller avslå din förfrågan om tjänstledighet. Rätten till tjänstledighet kan även vara reglerat i kollektivavtal.

Hoppas du fick svar på din fråga!
Vänligen,

Azra HuzejrovicRådgivare