Tjänar jag in semesterdagar när jag är sjuksrkiven?

Om jag varit helt sjukskriven från november tom 14 januari. 50 % 14 januari-18 april och skulle bli sjuk igen. Hur tjänar jag då in semester?

Arbetar som undersköterska i kommun.

Lawline svarar

Hejsan och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Bestämmelser om semester regelras i Semesterlagen.

Intjänade semesterdagar
Enligt lagen har varje arbetstagare rätt till 25 stycken semesterdagar enligt 4§ (Semesterlag) och som huvudregel tjänar man in 2 semesterdagar per arbetad kalendermånad. Dock inom den offentliga sektorn kan det genom kollektivavtal även utgå fler semesterdagar, detta regelras som sagt i gällande kollektivavtal.

Tjäna in semesterdagar under din sjukskrivning
Frånvara från arbetet på grund av sjukskrivning är semestergrundande under de första 180 dagarna (17§ Semesterlagen). Detta betyder att din under din sjukskrivning de första 180 dagarna tjänar du in semester på liknande sätt som om du hade arbetat dessa dagar. Tänk på att vid beräkning av dagar så avses det 180 kalenderdagar. Efter denna perioden tjänar du inte längre in betalda semesterdagar genom din sjukskrivning. För att tjäna in nya semesterdagar med ersättning efter denna period krävs det då att du arbetar för din arbetsgivare.

Efter 180 dagar med sjukskrivning
Vid fortsatt sjukskrivning har du rätt att plocka ut så många semesterdagar som du vanligtvis hade fått dock utan ersättning.

Sammanfattningsvis så råder jag dig att kontakta ditt fackförbund eftersom kollektivavtalen inom den kommunala sektorn skiljer sig såpass mycket från den offentliga och privata sektorn. Kontakta därför förbundets medlemsrådgivning och kolla hur det just gäller för dig i din rådande situation (kontaktuppgifter).

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Hugo WimbyRådgivare