FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt29/03/2016

Tingsrättens långa handläggningstider

Lång handläggningstid Tingsrätten

Vad kan man när man tycker att man får vänta för länge (1 år) på huvudförhandling i ett tvistemål i TR? Finns det verkligen inget man kan göra?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Tingsrätten har för nuvarande väldigt långa väntetider för huvudförhandling. En huvudförhandling i tvistemål med tre domare har ännu längre väntetider. Det finns tyvärr inget man kan göra för att påskynda domstolens handläggning. Tingsrätten är medvetna om deras långa väntetider och försöker ständigt komma med nya arbetsmetoder för att fördela arbetet på ett mer effektivt sett.

De möjligheter som finns för den som inte vill vänta i över ett år på en huvudförhandling är skiljedomstol, där är det inte lika långa handläggningstider. Ett annat alternativ är att parterna förliks. Om ingen av ovannämnda alternativ är aktuella finns det tyvärr inte mycket man kan göra för att påskynda processen i tingsrätten.

Vänligen,

Sedja Abed AliRådgivare