Timanställd och rätt till semesterersättning

Hej.

Min son jobbade mycket förra sommaren. Sammanlagt tjänade han 18 000 kr. Har han rätt att få semesterersättning och i så fall hur mycket.

MVH

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Semesterersättning regleras i semesterlagen (SemL) och enligt 1 § så omfattas alla arbetstagare av lagen.

I 5 § SemL framgår det att anställningar som är tre månader eller kortare kan avtalas så semesterledighet inte ska läggas ut, dock har arbetstagaren alltid rätt till semesterersättning vid en sådan situation. Av 16 § 2 st. framgår det att semesterersättning för arbetstagare som har en lön som inte är bestämd per vecka eller månad ska beräknas enligt 16 b § SemL. Där i stadgas det att semesterersättningen utgör 12% av arbetstagarens förfallna lön under intjänandeåret. Om det på arbetsplatsen finns kollektivavtal kan semesterersättningen även vara någon procent högre.

Avslutningsvis så kan det konstateras att din son har rätt till semesterersättning, minst 12%. Vanligtvis brukar den kunna utgå i samband med att den vanliga månadslönen betalas ut, vilket ni får kontrollera mot lönespecifikationen. Värt att nämna är att arbetsgivaren ska betala ut semesterersättningen utan oskäligt dröjsmål, senast en månad efter anställningens upphörande, 30 § 1 st. SemL. Om det är så att arbetsgivaren hävdar att semesterlönen betalts ut så måste det uttryckligen framgå av lönespecifikationen eller anställningsavtalet exakt vad som utgör semesterersättning, vilket stadgas i lagens förarbeten (prop. 2009/10:4 s. 37). Om så inte skulle vara fallet är arbetsgivaren skyldig att betala ut semesterersättningen igen.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Martin RosénRådgivare