FrågaSKATTERÄTTMoms20/06/2021

Tillkommer moms eller ingår det i köparens bud?

Vi har en momspliktig skogsgård. Vi säljer en avverkning, tillkommer det moms på försäljningspriset eller är moms inkluderad i köparens bud?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till hos på Lawline!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om du måste lägga på moms på ett pris eller om momsen redan ingår i det bud som dina kunder lägger.

Beskattningsunderlaget. Precis som du säger så ska du betala moms på försäljning när det handlar om momspliktiga varor. Huvudregeln är att moms ska utgå på den ersättning som du erhåller på grund av försäljning av varor (7 kap. 3 § ML). Detta betalas dock av kunden, det ingår så att säga i priset.

Vad betyder det här för dig? Eftersom du är skyldig att betala moms så måste du lägga på detta på ersättningen du får för en såld vara. Vad gäller frågan om det är inkluderad i budet eller inte är i stor del upp till dig och din kund. Om budet är lagt exklusive moms så måste du lägga på 25 procent av budet dvs ersättning på det totala priset. (7 kap. 1 § ML) Om det å andra sidan är ett bud inklusive moms så utgår 20 procent av priset moms och alltså inte en inkomst för dig. Det finns alltså inget klart svar på din fråga utan du och köparen kan gemensamt komma överens det enda viktiga är att köparen är medveten om vad som gäller. Om köparen endast utger ersättning i form av budet så ska momsen vara en del av detta.

Hoppas detta gav dig svar på din fråga,

Vänligen

Adam StannervikRådgivare