Tillgångar på f. d. partners konto - samägande?

Hej! Jag gick isär med mitt ex för ca 6 år sedan och vi har haft kvar ett gemensamt konto som stått tomt. Efter nyår 2014 såg jag att det fanns pengar på kontot och tog ut ca en fjärdedel av dom. Han hörde inte av sig så efter några veckor tog jag ut hälften. Har han rätten till pengarna eller kan jag behålla dom? Mvh

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är möjligt att äga saker gemensamt, detta kallas samägande. För att förfoga över sådan egendom krävs enligt lagen om samägande 2 § den andre samägarens samtycke. Föreligger samägande råder enligt 1 § en presumtion för att delägarna äger lika stora delar av egendomen. Denna presumtion gäller om inte annat kan visas eller är avtalat.

Att ni tidigare har brukat kontot gemensamt och det faktum att ni båda fortfarande har tillgång till kontot innebär inte att tillgångarna på kontot är gemensamt ägda i dagsläget. För att samägande ska uppstå krävs att så är avtalat. Så kan ofta ske genom konkludent ingående av avtal, d.v.s. att parterna agerar som om samägande föreligger vilket leder till att samägande etableras. I det här fallet framstår det inte som att du och din tidigare partner fortfarande har avtalat att samäga de tillgångar som han har satt in på kontot, framförallt med hänsyn till den tid som har gått.

Mitt råd till dig är att ta kontakt med din tidigare partner och fråga vad hans avsikt är. Det finns annars en risk att du gör dig skyldig till en brottslig gärning genom att ta pengar som tillhör honom.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare