Tillbehör i lokal - spegelvägg

Hej!

Jag har under en längre tid hyrt en lokal för verksamhet. Jag har själv utrustat lokalen med en spegelvägg, som jag också har bekostat. Nu ska jag inte vara där längre. Vad gäller? Jag måste väl ha rätt att ta ner spegelväggen och ta med mig den? Spegelväggen är i oklanderligt skick. Finns det någon tidsgräns eller liknande gällande detta?

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Eftersom spegelväggen kan anses som inredning som är ägnad till stadigvarande bruk så anses den som utgångspunkt som fast inredning enligt Jordabalk (1970:994) 2:2 första stycket. Eftersom det dock är du som nyttjanderättshavare som har tillfört lokalen sådan inredning, och en spegelvägg enkelt kan monteras ner, så anses den inte höra till fastigheten om inte fastighetens ägare köper loss den av dig (Jordabalk 2:4 första stycket). Det innebär att spegelväggen alltjämt är lös egendom som tillhör dig och som du har rätt att föra med dig.

I fråga om tidsgräns så kan inte rätten att bortföra spegelväggen från lokalen göras gällande hur länge som helst. Om en längre tid hinner passera efter att hyresavtalet har löpt ut så utslocknar din rätt till spegelväggen och den anses då utgöra fast inredning, d.v.s. tillbehör till fastigheten.

Med vänlig hälsning
Daniel NykvistRådgivare