FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 31/08/2019

Tillåtna bisysslor

Jag jobbar som distriktsköterska på en vårdcentral inom landstinget och undrar om det är möjligt att arbeta som timanställd på privat vaccinationsverksamhet ca 1 helg per månad sk bisyssla

Lawline svarar

Hej! Och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det är möjligt att ha en bisyssla men Jag kan inte svara om det är möjligt för dig att ha just den specifika bisysslan. Arbetsgivaren kan nämligen förbjuda bisysslan under vissa omständigheter. Ur kommunals kollektivavtal (§ 8) framgår det att arbetsgivaren kan förbjuda sådant om den inverkar hindrade för arbetsuppgifterna, innebär verksamhet som konkurrerar med arbetsgivarens eller är förtroendeskadlig bisyssla. Mitt råd är därför att du tar kontakt med din arbetsgivare och frågar om den är en tillåten bisyssla. Rådfråga även ditt fackförbund.

Jag hoppas du har fått svar på din fråga och du är varmt välkommen att ställa fler!

Med vänlig hälsning,

Joel ÅkerlindRådgivare