FrågaKÖPRÄTTKöplagen21/09/2013

Tilläggstid i köplagen

Vad gäller angående tilläggstid i köplagen; ska tilläggstiden vara skälig ur ett objektivt perspektiv eller är det vad som kan anses vara skäligt för mig som köpare som gäller?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline!

När säljaren är i dröjsmål med varans avlämnande anger köplagens 25 § 2 st https://lagen.nu/1990:931#P25S1 att köparen får ange en bestämd tilläggstid för varans avlämnande och att köparen får häva köpet om inte säljaren levererar inom denna tid.

Vidare anges att tilläggstiden inte får vara oskäligt kort. Enligt förarbetena (prop 1988/89:76 s. 105) måste skäligheten avgöras med utgångspunkt i omständigheterna i det enskilda fallet. Omständigheter av betydelse för den bedömningen är bl.a. vilket slags vara det är fråga om, vilka som är parter i köpet samt köparens behov av varan. Om varan är utsatt för snabba prisförändringar, kan tilläggstiden vara mycket kort. Vid andra varor kan fristen vara längre.

Det är enligt förarbetena köparens situation, inte säljarens, som man ska utgå ifrån vid skälighetsbedömningen. Detta innebär att tilläggstiden inte ska ta hänsyn till säljarens möjlighet efter det att han har mottagit köparens krav att vidta åtgärder för leverans och genomföra denna inom fristen.

Vänligen

Lovisa HedlundRådgivare