FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt30/06/2014

Tilläggsavgift i kollektivtrafik

Hej,

Jag har en fråga angående ett bestridande av en bot jag fick utfärdad av Stockholms lokaltrafik (SL) den 10 juni 2014. Kvällen innan, den 9 juni köpte min biljett (reducerat pris) i en automat på Stadion t-banestation. Eftersom jag är nyinflyttad student i staden hjälpte min väninna mig med att köpa min biljett. Hon är likaså studerande och hon visade mig vilken biljett jag skulle välja i automaten. Jag frågade henne uttryckligen om det var rätt biljett för studenter varpå hon berättade att hon vid ett flertal tillfällen (3 st) blivit stoppad av kontrollanter med samma typ av biljett och att denna är giltig med giltigt studentkort (Hon hade alltså blivit genomsläppt vid alla tretillfällen)

På morgonen den 10 juni skulle jag gå ut vid spärrarna vid Fridhemsplans t-banestation där det stod två kontrollanter och kontrollerade biljetter. Den personen som kontrollerade min biljett var påväg att släppa igenom mig när jag sa till honom att "du ska väl kontrollera mitt studentkort också", varpå han svarade att "ja just det, det stämmer ju". När han gjort detta gjorde han klart för mig att jag åkte på fel reducerade biljett och var tvungen att böta mig för detta.

Jag ifrågasatte honom eftersom jag köpt min biljett i god tro samt det faktum att han var påväg att släppa igenom mig genom spärren om inte det varit för min egen uppmaning. Kontrollanten valde därpå att bötfälla mig på 1100 kr för fel reducerade biljett (studentbiljetten är 70 kr dyrare) men sa att många kassabiträden på Pressbyrån även säljer fel typ av SLkort till studenter, alltså det verkar råda an extrem förvirring både bland SL-resenärer, kontrollanter och återbud eftersom att det inte upplyses tydligt nog om detta vid köp av biljett. Dvs. de är inte tydliga med att de särskiljer mellan reducerade studentbiljetter och reducerade pensionärsbiljetter där det skiljer en kostnad på 70 kr. Utöver det sa han att min bot med största sannolikhet skulle komma att makuleras, Dessutom ringde min väninna samma dag till SLs biljettombud som sa att det skulle vara vansinne att betala boten, och att ISS (som de outsourca't bötfällningen till) borde dra tillbaka boten om jag kunde visa upp kvitton på att jag lagt till 70 kr för "rätt biljett".

På vägarna av detta i tillägg till att jag samma dag då jag blev bötfälld gick och "uppgraderade" min felaktiga reducerade biljett till en rätt reducerad biljett på SL-ombudet på Fridhemsplan yrkar jag nu på att denna tilläggsavgift bör makuleras. SL hänvisar till ISS som säger att det var mitt eget ansvar att kontrollera att jag hade rätt biljett vid färdtillfället. SL beklagar förvirringen men säger att de inte kan göra ngt. När jag bestred ärendet bifogade jag dessutom alla kvitton/handlingar mm.

Jag hävdar att jag handlat i god tro och att det är uppenbart att jag trott att jag åkt på rätt biljett. Vad gäller egentligen? Har jag någon rätt att försöka häva min botavgift?

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga!

Enligt lagen (1977:67) om tilläggsavgift i kollektiv persontrafik får den som driver kollektiv persontrafik ta ut tilläggsavgift för den som inte kan uppvisa en giltig biljett.

Vissa undantag finns dock. Enligt lagens 2 § får tilläggsavgift inte tas ut om avsaknaden av giltig biljett får anses vara ursäktlig med hänsyn bl.a. till den resandes sjukdom, ålder eller bristande kännedom om lokala förhållanden. Just denna undantagsgrund har såvitt jag kan se inte prövats i domstol. Det är dock min uppfattning att undantaget tillämpas restriktivt, och endast i speciella fall. I RH 2013:29 uttalade Svea hovrätt att undantaget i 2 § gällande sjukdom ska tolkas snävt. Hovrätten sade också att invändningen om att butiksbiträdet på Pressbyrån sålt en felaktig biljett inte utgör ursäkt för avsaknad av giltig biljett.

Det du kan göra är att bestrida avgiften. SL kommer då förmodligen, som i fallet ovan, ta det hela till tingsrätt. Hur det där kommer att gå är naturligtvis svårt att veta, men min gissning är att det blir svårt för dig att vinna en sådan process; undantagsbestämmelsen i 2 § kräver förmodligen alldeles särskilda skäl för att kunna tillämpas. Viktigt att komma ihåg om du ändå vill starta en sådan process är att om du skulle förlora kan du bli skyldig att betala inte bara försenings- och inkassoavgifter och liknande, utan även SL:s rättegångskostnader.

Vänliga hälsningar,

Harry Westerman WoodRådgivare