Till vem kan man reklamera vid fel i vara och har man rätt att hålla inne betalningen under tiden?

En typ földfråga till er inlägg "Vem ansvarar för fel i varan?". Jag (privatperson) köpte en ovanmarkpool via en hemsida (företag X). Jag gick genom packlistan i handboken 4 dagar efter leveransen och upptäckte att en del saknas. Jag kontaktade X (som jag tolka som säljare) och bad om avhjälp. De hänvisar till företag Y som är leverantör av poolen, och att X bara är återförsäljare (och de påstår att Y vill ta hand om reklamationer själva) . Det här var ju intressant, då det ju är ett vanlig scenario att de som säljer varor via en hemsida bara är återförsäljare. Kan man kräver att X ta hand om reklamationen, är det alltså skillnad mellan säljare och återförsäljare? Behöver man betala säljaren, medans man försöker driver reklamation hos leverantören? Jag har informerat att jag håller inne betalningen och hoppas att det löser sig.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tillämplig lag och tolkning av fråga

Eftersom att du har köpt poolen i egenskap av konsument av en näringsidkare, är konsumentköplagen (KKöpL) tillämplig i ditt fall.

Jag tolkar din fråga som att du dels vill veta om du kan reklamera hos återförsäljare och dels om du har rätt att hålla inne betalning till dess att samtliga delar till poolen har levererats. Jag kommer att besvara dessa frågor nedan.

Till vem kan du reklamera?

För att kunna åberopa att en vara är felaktig måste reklamation ske hos näringsidkaren. Inom begreppet näringsidkare bör den som har förmedlat köpet, d.v.s. företag X, inrymmas. Vidare anges i lagen att en reklamation istället får göras hos någon som för näringsidkarens räkning åtagit sig att avhjälpa fel på varan (5:2 första stycket KköpL). Du har köpt poolen av företag X, vilket får betraktas vara näringsidkare och du har därmed gjort rätt i att reklamera till dem. I lagen uppställs en möjlighet för en konsument att rikta reklamationsanspråk mot den som åtagit sig att avhjälpa fel för näringsidkarens räkning, vilket utifrån informationen i din fråga, företag Y verkar ha gjort. Viktigt att betona är att det inte innebär en skyldighet för dig att reklamera till dem, utan bara en möjlighet. Ibland kan det nämligen vara enklare att rikta reklamationsanspråk till de som har åtagit sig att avhjälpa felet.

Sammanfattningsvis kan sägas att reklamationsanspråket kan riktas mot företag X och de  i sin tur får rikta ett reklamationsanspråk mot företag Y. Men du har alltså inte skyldighet att reklamera till företag Y.

Har du rätt att hålla inne betalningen?

Det finns en rättighet för en konsument att hålla inne betalning på grund av att en vara är felaktig. Du får hålla inne så mycket av betalningen som behövs för att ge dig säkerhet för ditt krav på grund av att varan är felaktig (5:3 KköpL). Men vad innebär det egentligen? Jo, du får hålla inne så mycket av betalningen som felet motsvarar. I ditt fall får du alltså hålla inne den del av betalning som motsvarar den saknade delens värde.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga och att det löser sig för dig. Om inte, är du varmt välkommen att ställa ytterligare en fråga till oss. Stort lycka till!

Sarah LianderRådgivare