Tidsfrist för upprättandet av en dödsboanmälan

Hej

hur långt tid ska en handläggare från kommunen ha på sig för att upprätta en dödsboanmälan ? efter allt underlag har lämnas in ?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Handläggning av en dödsboanmälan ska betraktas som ärendehandläggning och beslutfattande och utgör myndighetsutövning. Dödsboanmälan ska upprättas av socialtjänsten och ska vara skriftlig. Dödsboanmälan bör göras inom två månader efter dödsfallet till Skatteverket där den ska förvaras (20 kap. 8a § Ärvdabalken). Det måste påpekas att genom användningen av ordet bör istället för skall, ålägger inte paragrafen någon direkt skyldighet på Socialnämnden att upprätta anmälan inom 2 månader. Dock med att upprättandet av dödsboanmälan utgör myndighetsövning aktualiseras Förvaltningslagens 9 § enligt vilken ska ett ärende handläggas så enkelt, snabbt och kostnadseffektivt som möjligt utan att rättssäkerheten eftersätts. Detta innebär att om inte Socialnämnden har godtagbara skäl för förseningen, ska de upprätta dödsboanmälan inom 2 månader efter dödsfallet.

Med vänliga hälsningar,

Megi XukthiRådgivare