Tidsbegränsad anställning

Hej!

Min fru fick en tidsbegränsad anställning på 3 månader, som sedan förlängdes med 3 månader. Nu har arbetsgivaren förlängt hennes anställning med ytterligare 8 månader. Samtidigt gjorde arbetsgivaren liknande för en annan som började jobba ca 10 dagar efter min fru. Hen fick också först 3 månader om förlängdes med 3 månader. Men den här gången blev förlängningen "bara" 3 månader för hen, medan min fru fick 8 månader. Lite orättvis tycker såklart den andra, men kan en arbetsgivare göra så? Och hur blir det sen om någon av dem skulle får tillsvidare anställning, har min fru "förtur" eftersom hon började jobba innan den andra? Eller kan arbetsgivaren ger den andra tillsvidare anställning efter hens 3 månader löpt ut, medan min fru "sitter fast" med sina 8 månader?

Med vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Vad har din fru för anställning?
Som huvudregel gäller att ett anställningsavtal gäller tills vidare, Lagen om anställningsskydd (LAS) 4 §. Avtal om tidsbegränsad anställning får dock träffas i form av allmän visstidsanställning, vikariat, säsongsarbete, provanställning och när arbetstagaren har fyllt 67 år.

I ert fall verkar anställningen ha begränsats i totalt 14 månader (3+3+8). Det skulle därmed bland annat kunna röra sig om ett vikariat eller en allmän visstidsanställning, då dessa tidsbegränsade anställningar kan sträcka sig till två års tid.

En allmän visstidsanställning och ett vikariat övergår till en tillsvidareanställning när arbetstagaren varit anställd i respektive anställningsform i mer än två år under en femårsperiod. Detta innebär att sålänge anställningstiden i ett vikariat eller i en allmän visstidsanställning inte övergår två års tid så utgör det en tillåten form av tidsbegränsad anställning.

Kan en arbetsgivare göra så?
Som jag tidigare nämnde så finns det inga hinder för en arbetsgivare att tidsbegränsa en allmän visstidsanställning eller ett vikariat under två års tid. Tidsbegränsningarna är tillåtna så länge de inte överstiger två års-gränsen.

Hur blir det om någon av dem skulle få tillsvidareanställning?
Anställningarna är inte på något sätt avhängiga varandra, så om arbetsgivaren anställer någon av endera arbetstagarna på en tillsvidareanställning så får det inga verkningar på den andra anställningen. Det finns inget sådant samband mellan anställningarna.

Har din fru förtur eftersom hon började jobba innan den andra?
Det finns inga turordningsregler vad gäller vem som först ska ges möjlighet att anställas i en tillsvidareanställning. Det finns alltså inga regler som hindrar arbetsgivaren från att anställa någon arbetstagare i en tillsvidareanställning före annan arbetstagare som anställdes i en tidsbegränsad anställning tidigare än den förstnämnda.

Däremot är det ju så att eftersom din fru anställdes först så kommer hon först att uppnå den formella två års-gränsen som nämns i lagen.

Kan arbetsgivaren ge den andra tillsvidareanställning efter ett dennes 3 månader löpt ut medan hans fru sitter fast med sina 8 månader?
Återigen vill jag hänvisa till de grundläggande reglerna om tidsbegränsade anställningar. Det är tillåtet enligt lag att tidsbegränsa både ett vikariat och en allmän visstidsanställning upp till två års tid, och så länge denna tid inte överskridits så är det alltså som utgångspunkt tillåtet.

Det finns alltså inga hinder mot att arbetsgivaren ger den andra tillsvidareanställning efter att dennes tre månader löpt ut, medan din fru blir kvar i en tidsbegränsad anställning med sina åtta månader.

Hoppas att detta gav dig svar på din fråga.

All lycka till i framtiden!

Vänliga hälsningar,

Stina JanssonRådgivare