Tidpunkt för upprättande av äktenskapsförord

Hej!

Jag har en fråga angående äktenskapsförord, då jag snart ska gifta mig.

Vi har en släktgård i familjen på pappas sida. Han äger hela gården själv då han köpt ut sina bröder. Han har också ett äktenskapsförord med min mamma, så hon inte äger någonting av den. Jag vill nu att gården skall stanna i familjen, och önskar att upprätta ett äktenskapsförord med min blivande man (som är helt med på detta). Frågan är när detta ska ske, då jag ju ännu inte (och förhoppningsvis inte på många år) har ärvt min del av gården (har en broder)?

Till saken hör att min blivande man inte är svensk medborgare, men däremot europeisk.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om du vill att släktgården ska vara enskild egendom finns flera alternativ för att åstadkomma detta. Först och främst skulle din pappa kunna upprätta ett testamente enligt vilket du och din bror ärver släktgården med villkoret att den ska vara er enskilda egendom. Det är också som du nämner möjligt att upprätta äktenskapsförord. Enligt 7 kap. 3 § Äktenskapsbalken ska äktenskapsförordet registreras hos Skatteverket och gäller från äktenskapets ingående om om det ges in till Skatteverket inom en månad från det att äktenskapet ingicks. I äktenskapsförordet skulle ni t.ex. kunna skriva att egendom som ni ärver ska bli enskild egendom. Det är också möjligt att vänta med att upprätta äktenskapsförordet tills du ärvt släktgården.

Eftersom du vill att gården ska stanna i familjen kan dock även följande vara värt att beakta. Att egendom görs till enskild innebär endast att den inte kommer att ingå i en eventuell framtida bodelning. Det hindrar inte att din make ärver gården om du skulle gå bort. Ett alternativ skulle därför kunna vara att även upprätta ett testamente som gör att t.ex. dina barn eller din bror ärver gården.

Behöver du hjälp med upprättande av äktenskapsförord eller testamente skulle jag rekommendera att du kontaktar en specialiserad jurist så att du är säker på att allt blir som du vill. Du kan boka tid direkt på http://lawline.se/boka.

Vänligen,

Tom SundinRådgivare