FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder08/03/2023

Tidigare brottslighet vid påföljdsval

Om man döms för "synnerligen grovt narkotikabrott" spelar det då roll för påföljden vad man har i sitt belastningsregister? Exempelvis om det finns en dom för rattfylleri, spelar en sådan dom roll vid påföljd här?

Lawline svarar

Hej och tack för att du hör av dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du vill veta vilken påverkan en tidigare dom för rattfylleri kan ha för val av påföljd om du döms för synnerligen grovt narkotikabrott. Jag kan förstås inte uttala mig om exakt vilken påverkan det får för dig, eftersom det är domstolen som gör den bedömningen, men jag kommer i mitt svar att generellt gå igenom om, och i så fall hur, en tidigare dom kan påverka vilken påföljd du får i det här fallet.

Straffmätning

För synnerligen grovt narkotikabrott döms enligt 3 § 2 st. narkotikastrafflagen (1968:64) (NSL), till fängelse i lägst sex och högst tio år. För grovt narkotikabrott är påföljdsskalan enligt 3 § 1 st. NSL fängelse i lägst två och högst sju år, och för narkotikabrott är skalan enligt 1 § NSL fängelse i högst tre år.

När domstolen bestämmer påföljd tittar de enligt 29 kap. 1 § brottsbalken på brottets straffvärde, det vill säga hur allvarligt brottet anses med hänsyn till bland annat den skada, kränkning eller fara som gärningen inneburit, samt vilken insyn och uppsåt eller oaktsamhet som funnits hos den som begått brottet. Bedömningen av straffvärdet sker då jämfört med andra synnerligen grova narkotikabrott.

Av 29 kap. 2 § BrB och 29 kap. 3 § BrB framgår att domstolen även tar hänsyn till vissa försvårande eller förmildrande omständigheter, som jag inte kommer att gå närmare in på här eftersom jag inte vet vilka som kan komma att bli aktuella i ditt fall.

Påverkan av tidigare brottslighet

Domstolen tittar i första hand på tidigare brottslighet om den enligt 30 kap. 4 § BrB har att välja mellan fängelse och en annan påföljd. Att man tidigare gjort sig skyldig till brott kan då vara något som talar för ett fängelsestraff. Om det inte vägs in i valet av påföljd, kan domstolen enligt 29 kap. 4 § BrB beakta om den tilltalade tidigare gjort sig skyldig till brott som något som kan skärpa straffvärdet, det vill säga att det kan innebära ett högre straff. Inom denna bedömning tittar man särskilt på vilken omfattning den tidigare brottsligheten haft, den tid som förflutit mellan brotten, om brotten är likartade eller om de är särskilt allvarliga.

I din situation

När det gäller rattfylleri, som enligt 4 § lag (1951:649) om straff för vissa trafikbrott (TBL), kan ge lägst böter och högst sex månaders fängelse, anses nog ett synnerligen grovt narkotikabrott så pass mycket allvarligare att en dom för rattfylleri knappast kommer att påverka straffmätningen i större utsträckning. Eftersom straffvärdet för synnerligen grovt narkotikabrott är så högt som det är påverkar tidigare brottslighet heller inte frågan om påföljden bör bli fängelse eller inte.

Bästa hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare