Tidigare arbetstagares ersättning för namn och bild i reklam

Hej! Min förra arbetsgivare använder mitt namn och bild i sin marknadsföring, kan man driva det till skadeståndsskyldighet? Det är nu 3 veckor sedan jag slutade på min arbetsplats och jag hade 3 månaders uppsägningstid så arbetsgivaren har haft god tid på sig att ändra på företagets hemsida.

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Den lag som är tillämplig är lagen om namn och bild i reklam. Enligt 1 § krävs att näringsidkaren, din förra arbetsgivare, har getts ditt samtycke att använda ditt namn och din bild i reklam. Har du inte lämnat samtycke har du rätt till vederlag enligt 3 §. Vederlaget bestäms efter praxis i reklambranschen och kan exempelvis motsvara normalt arvode för en modell om det är vad det rör sig om. Kända personer som Ingvar Oldsberg och Robert Gustafsson har tillerkänts högre belopp i praxis. Var reklamen utformad på ett sådant sätt att du framstår som osympatisk eller klandervärd kan du ha rätt till kränkningsersättning (skadestånd).

Var reklamen att anse som en del av din roll som arbetstagare ska vederlag ha betalats ut som en del av din lön. Beträffande rätten för arbetsgivaren att fortsätta använda ditt namn och din bild i reklam i det fall du tidigare samtyckt (genom tjänsten eller på annat sätt) torde samtycket endast gälla den reklamkampanjen och inte en ny, men det blir en fråga om att tolka avtalet.

Lawline RådgivareRådgivare