Tidigare arbetstagares ersättning för namn och bild i reklam
Lawline svarar
Hej, och tack för din fråga!
Den lag som är tillämplig är lagen om namn
och bild i reklam. Enligt 1 § krävs att näringsidkaren, din förra
arbetsgivare, har getts ditt samtycke att använda ditt namn och din bild i
reklam. Har du inte lämnat samtycke har du rätt till vederlag enligt 3 §.
Vederlaget bestäms efter praxis i reklambranschen och kan exempelvis motsvara
normalt arvode för en modell om det är vad det rör sig om. Kända personer som
Ingvar Oldsberg och Robert Gustafsson har tillerkänts högre belopp i praxis. Var
reklamen utformad på ett sådant sätt att du framstår som osympatisk eller
klandervärd kan du ha rätt till kränkningsersättning (skadestånd).
Var reklamen att anse som en del av din roll som arbetstagare ska vederlag ha betalats ut som en del av din lön. Beträffande rätten för arbetsgivaren att fortsätta använda ditt namn och din bild i reklam i det fall du tidigare samtyckt (genom tjänsten eller på annat sätt) torde samtycket endast gälla den reklamkampanjen och inte en ny, men det blir en fråga om att tolka avtalet.