Testamentes påverkan på tidigare upprättat äktenskapsförord

Hej. Vi har varit gifta i 33 år. Vi skrev äktenskapsförord för ca 30 årsedan.Finns inga barn, min mans mor lever. Ett årsedan skrev vi ett testamente att om min man dog ärvde jag allt och tvärtom han ärvde allt. Hur blir det med äktenskapsförodet gäller det fortfarande, det sade juristen att det inte gjorde,men jag är osäker. Tack på förhand

Lawline svarar

Hej!

Om ert första äktenskapsförord är giltigt så måste ni upprätta ett nytt äktenskapsförord för att det gamla inte längre ska gälla. Att ni upprättar ett testamente påverkar inte äktenskapsförordets giltighet. Ett testamente som säger att ni ärver allt av varandra innebär dock att ni även ärver varandras enskilda egendom.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare