Testamentera om barnets arvsrätt innan närståendeadoptionen är klar

Jag är gravid och min fru måste efter barnets födelse närståendeadoptera barnet för att bli rättslig förälder. Kan vi skriva ett (/varsitt) testamente som ger barnet rätt att ärva henne om någon av oss skulle dö innan 1) barnet är fött eller 2) närståendeadoptionen är klar. Och gäller detta testamente i så fall även om vi skulle separera och ingen närståendeadoption blir möjlig? Det vi vill försäkra oss om är ju att barnet behandlas precis som min frus eventuella framtida genetiska barn.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Att skriva testamente är ett bra sätt för er för att ge barnet arvsrätt till er båda, om någon av er skulle gå bort innan barnets födelse eller innan adoptionen är klar.
- Du själv är födande moder och barnet har automatiskt rätt att ärva efter dig, varför ni inte behöver testamentera om detta arv.

- Din fru däremot har inget rättsligt släktskap med barnet innan adoptionen är klar. Vill ni att barnet ska ärva efter din fru vid hennes eventuella bortgång borde din fru därför skriva ett testamente där detta framgår. Förutsatt att din fru inte har några andra barn kan hon testamentera allt hon äger till barnet. Viktigt att veta om din fru skriver ett sådant testamente är att du som maka inte ärver något efter henne, utan att hela arvet i så fall går direkt till barnet.

Vill ni att arvet ska fördelas precis så som det hade gjort om adoptionen varit klar?
I så fall kan din fru istället skriva ett testamente där du, hennes maka, ska ärva efter henne med fri förfoganderätt och att barnet ska ha rätt till efterarv. Detta betyder att:
1. Om din fru går bort innan födseln eller adoptionen, så ärver du hela hennes egendom.
2. Du har då rätt att bestämma över egendomen/arvet, men inte testamentera bort den.
3. När även du har gått bort, så ärver barnet egendomen efter din fru.
(Det är precis såhär som arvsrätten kommer att se ut när adoptionen är klar.)

Skulle ni separera innan adoptionen, vill din fru kanske inte att du ärver efter henne. Vill ni även reglera denna situation i testamentet, så skulle ni bara kunna skriva ett förbehåll om att barnet direkt ska ärva efter din fru, om ni makar skulle separera innan adoption.

Om ni enkelt vill upprätta ett testamente kan ni göra det genom vår avtalstjänst här.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Tova AnderssonRådgivare