Testamentera bort makes arvsrätt, samt särkullbarns arvsrätt

hej jag undrar om det stor i testamentet att vi inte ska ärva varandra trots vi är gifta. Vad betyder det mera specifikt ?

Vi har fyra gemensamma barn och en särkull på hans sida , i testamentet har vi även skrivit att hon enbart ska ha sin laglott inget mer än det , jag då har en stor summa pengar som är mina privata som jag fått av min mamma, jag vill bara att mina fyra barn får ta del av dem,

Så jag och min man , vill att jag ska ärva hans tillgångar om han dör före mig. Men dör jag så ska enbart våra fyra barn ärva inte sörkullbarn!

Måste vi ändra något i testmentet när det står så som jag beskrivit ?

Vi är väldigt förvirrade , jag äger nästan alla saker i vårt hem , och jag vill inte att särkull ärver det som är i vårt hem. Hur skriver jag i testamentet ?

Hoppas på några svar

Med vänlig hälsning,

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Frågor om arv och testamente regleras i ärvdabalken (ÄB).Det finns vissa formkrav som måste vara uppfyllda för att ett testamente ska anses vara giltigt. Enligt 10 kap. 1 § ÄB ska ett testamente upprättas skriftligen med två vittnen. Testatorn måste underskriva testamentet när de två vittnena är närvarande. Vittnena måste skriva under handlingen, och de måste även känna till att det är ett testamente som de bevittnar – även om de inte behöver veta exakt vad själva testamentet innehåller.

Om jag förstår dig rätt, så vill du alltså upprätta ett testamente som gör att om din man går bort före dig – så kommer du ärva hans tillgångar, men om du går bort före din man, så kommer din förmögenhet att tillfalla endast dina fyra barn (och inte din make och särkullbarnet)

Jag börjar med att förklara vad som gäller om du går bort före din man:

Som huvudregel gäller nämligen att efterlevande make ärver hela den avlidnes makes kvarlåtenskap – om det ej finns särkullbarn på din sida. Det går alltså utmärkt att göra den efterlevande maken sk. arvlös, och testamentera bort hela din kvarlåtenskap till dina barn. Det finns dock alltid ett minimiskydd för den efterlevande maken enligt den sk basbeloppsregeln – vilket regleras i 3 kap. 1 § andra stycket ÄB. Enligt paragrafen har den efterlevande maken alltid rätt att, så långt kvarlåtenskapen räcker, få egendom till ett värde om minst fyra prisbasbelopp efter bodelning som gjorts i samband med dödsfall. Ett testamente som inskränker den efterlevande makens rätt enligt basbeloppsregeln är utan verkan.

Det är i första hand bröstarvingar som ärver. Då särkullbarnet är bröstarvinge på din mans sida har denne endast rätt att ärva efter din man och inte dig. Det borde alltså inte vara något problem att testamentera bort all din kvarlåtenskap till dina barn – så länge det inte bryter mot basbeloppsregeln som sagt.

Om vi sedan övergår till situationen att din man går bort före dig:
Om din man går bort före dig, ärver du som huvudregel din makes kvarlåtenskap. Det skall dock observeras att en bröstarvinge (särkullbarnet i ditt fall) alltid har rätt till sin laglott enligt kapitel 7 ÄB. Den delen går aldrig att testamentera bort. Särkullbarnet har vidare alltid rätt att få ut sin del av arvet direkt enligt 3 kap. 1§ ÄB.

Sammanfattningsvis:
Så länge formkraven är uppfyllda enligt 10 kap. 1 § ÄB, samt att ni beaktar de begränsningar som framgår, borde det gå bra att upprätta ett testamente på det sätt som ni gjort ovan.

Det är dock komplicerat att upprätta ett testamente, och för att eran vilja ska komma till uttryck på ett korrekt sätt rekommenderar jag att boka en tid hos våra juriser som kan hjälpa er med att upprätta ett korrekt testamente. Du kan boka direkt på http://www.lawline.se/boka.

Hoppas du fått svar på din fråga

Mvh,

Lawline RådgivareRådgivare