Testamentera bort laglott?

Hej kan min farmor testamentera bort hela sin lägenhet till ett av sina barnbarn, utan att någon av hennes tre barn kan kräva arvslott för lägenheten?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När det kommer till arv gäller ärvdabalkens regler, innebärande att bröstarvingar har en ovillkorlig rätt att få ut sin laglott. Laglotten är 50 % av arvslotten. Med andra ord har din farmors tre barn i första hand rätt till att få 50 % av arvslotten (sin laglott) och övriga 50 % är möjliga att testamentera bort. Detta beror med andra ord på vad det totala arvet uppgår i och vad lägenhetens värde är i förhållande till detta. Har någon testamenterat bort egendom i strid med ärvdabalken finns möjlighet att klandra detta (13 kap ärvdabalken).

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Lagrum: https://lagen.nu/1958:637

Amanda Strömblad LarssonRådgivare