Testamentera bort lägenhet som finns utomlands

Min hustru har köpt en lägenhet i Lettland. Hon vill att lägenheten ska vara enskild egendom och att den ska ägas av vår gemensamma son, när hon dör.

Har det någon betydelse att lägenheten finns i Lettland?

Om det har det, hu ska vi formulera detta i testamente?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom att både Lettland och Sverige är med i EU tillämpas EU:s successionsförordning på frågor som denna. Syftet med successionsförordningen är att underlätta vid arvssituationer eftersom att det blir vanligare att personer flyttar mellan olika länder och till exempel äger bostäder utomlands.

En person som är medborgare i ett land inom EU har rätt att välja att lagen i det land hen är medborgare i ska tillämpas på arvet, eller om personen bor i ett annat EU-land så kan hen välja att bostadslandets lag ska tillämpas på arvet. Eftersom att din hustru bor i Sverige antar jag att hon vill att arvet ska regleras enligt svensk lag. Din hustru kan skriva ett testamente där det framgår att er son ska ärva lägenheten och det har ingen betydelse att lägenheten finns i Lettland.

Vill du hustru att lägenheten ska vara enskild egendom under ert äktenskap måste ni däremot upprätta ett äktenskapsförord och registrera det hos Skatteverket.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Isabel FrickRådgivare