Testamente/arvslott

Ensamstående pensionär med tre vuxna barn. Hur stor är barnens laglott i procent? Kan jag testamentera 50% av boet till någon annan person och fördela de övriga 50% på barnen?

SVAR

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Dina tre barn är dina bröstarvingar och finns inget testamente kommer de att dela på hela kvarlåtenskapen, se 2 kap. 1 § ärvdabalken (ÄB). Du har dock givetvis möjlighet att upprätta ett testamente om du vill att även någon annan person ska ärva dig. Det du bör ta hänsyn till då är, precis som du skriver, dina barns laglott.

Barnens laglott regleras i 7 kap. ÄB. Ett barns laglott är hälften av vad denne skulle haft om det inte fanns något testamente (se 7 kap. 1 § ÄB). Har du en kvarlåtenskap om till exempel 150 000 kr (100 procent) innebär detta att dina tre barns laglotter tillsammans utgör 75 000 kronor (50 procent), vilket blir 25 000 kr (≈ 16,6 procent) till varje barn. Resterande summa om 75 000 kr kan du testamentera bort till någon annan.

Svaret på din fråga är alltså att du kan göra såsom du skriver, det vill säga testamentera bort 50 procent och övriga 50 procent går till barnen.

Önskar dig en trevlig helg! Återkom gärna vid fler frågor.

Ny fråga. Kan jag testamentera resterande 75000 (50%) till ett av mina barn istället för någon annan person?

Lawline svarar

Hej.

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Eftersom du redan fått ett svar angående arvslott och laglott enligt 7 kap. Ärvdabalken kommer svaret utgå därifrån.

Svar:

Som sagt är arvtagares laglott 50% av den kvarlåtenskap som arvgivare efterlämnas sig. Om det finns fler än 1 arvtagare (bröstarvinge) kommer dessa att få dela på de 50% som tillfaller arvtagare enligt lag. Resterande 50% är som sagt fritt att testamentera bort. Detta innebär att man kan välja att testamentera pengarna (50%) till just 1 av flera bröstarvingar. Så ett svar blir således att detta är möjligt eftersom testarn väljer vem som står på testamentet.

Vänligen

Henrik BergRådgivare