Testamente och god man

Hej

Jag har fått ärva en fastighet av min mors avlidne sambo, och i klartext från testamentet står det :

Undertecknade _________ och __________ som sammanbor med varandra, förordnar härmed såsom vår yttersta vilja och testamente, att den av oss, som överlever den andre, skall med fri förfoganderätt erhålla all den avlidnes kvarlåtenskap.

Efter bådas vårt frånfälle skall kvarlåtenskapen tillfalla min sambos son.

Nu har det blivit så att min mor har blivit sjuk i både alzheimer och demens, så hon är tvungen att flytta in på ett demensboende.

Finns det något jag kan göra för att överta fastigheten redan nu?

Lawline svarar

Hej och tack för att du kontaktar lawline med din fråga.

Som jag förstår ditt brev så har din mors sambo dött, din mor lever fortfarande men lider av svår demens. Det låter på dig som att din mor inte längre klarar av att råda över sin egendom själv på grund av demensen. Som anhörig kan du hjälpa en sjuk person med dagliga ekonomiska bestyr utan fullmakt eller liknande, men du kan inte besluta i så stora frågor som huruvida en fastighet ska säljas eller inte. Om sådana beslut ändå behöver tas och din mor inte har möjlighet att göra det på grund av sin sjukdom kan du ansöka om att en god man ska förordnas åt din mor. Kommunen kan hjälpa dig att göra en sådan ansökan och den ska skickas in till tingsrätten. Domstolen tar sedan ställning till om din mor behöver god man eller inte.

Tack för att du kontaktade lawline, behöver du mer rådgivning kan du ringa till oss på lawline, 08-533 300 04

Vi besvarar samtal måndag till fredag 10:00-16:00

Ebba EkstrandRådgivare