Testamente när man är gift

Jag är gift och har äktenskapsförord och testamente. Enligt mitt testamentet ärver min son hälften av mina egendomar. Min fru och hennes dotter ärver en fjärdedel var. Finns det några problem med det om jag avlider.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att Du vänder dig till Lawline med din fråga!

Huvudregel

Inom svensk testamentsrätt finns endast en grupp personer som har en garanterad rätt till arv, nämligen bröstarvingar (barn). Ens barn har rätt till halva arvslotten, vilket även är känt som laglotten. Detta stadgas i 7 kap. 1§ Ärvdabalken. Som framgår i frågan så önskar du testamentera så att barnet får hälften av dina tillgångar, vilket innebär att laglotten ges ut. Tilläggas ska även att man enligt 3 kap. 1§ ÄB som efterlevande make har rätt till fyra prisbasbelopp i en eventuell bodelning och att ett testamente som inskränker detta inte är giltigt i denna del. Så länge din make får ut minst dessa basbelopp i en senare bodelning finns alltså inga problem med testamentet.

Slutsats

Förslaget till testamentet ser jag inga problem med under förutsättning att det finns tillräckligt mycket tillgångar för att fyra prisbasbelopp kan utgå. Tänk bara på att formkraven enligt 10 kap. 4§ ÄB måste vara uppfyllda när du skriver ditt testamente.

Vänligen,

Alex HallströmRådgivare