Testamente när inga bröstarvingar finns

Hej!

Min faster och hennes man har inga barn. Mannen avled 1996 och testamenterade sin del till min faster (detta testamente kan vi inte hitta i original, finns kopia på begravningsbyrån).

På min faster sida finns två syskon. Det finns dessutom ett testamente på att fasterns del ska delas mellan dess två samt två barnbarn.

På mannens sida finns fyra syskon (ett som dött men två barn i sin tur).

Vad har min faster för möjligheter att styra över mannens del så länge hon lever?

Har mannens syskon rätt till del i arvet den dag fastern inte finns längre?

Tack på förhand!

/Anders

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ärvdabalken reglerar arvsrätt när inget annat finns skrivet i testamente. Genom att upprätta ett testamente kan man sätta den arvsordning som gäller enligt lag ur spel. Det är i Sverige bara bröstarvingar (barn, deras barn osv.) som har en absolut rätt till viss del av arvet. Bröstarvingar är garanterade sin laglott som är hälften av arvslotten enligt 7 kap. 1 § Ärvdabalken (1958:637) (ÄB). Finns inga bröstarvingar får kvarlåtenskapen fritt förordnas genom testamente.

I och med att din fasters man testamenterat sin del till din faster har hans fyra syskon alternativt deras barn inte längre någon arvsrätt efter honom. Din faster har rätt att fritt förordna över hela sin förmögenhetsmassa som hon innehar med fri förfoganderätt.

Hade din faster inte upprättat ett testamente hade i första hand hennes föräldrar ärvt hälften var av kvarlåtenskapen enligt 2 kap. 2 § ÄB. Vore inte föräldrarna i livet, skulle din fasters syskon istället dela lika på arvet och om någon av dessa skulle varit avliden hade dennes barn trätt i dess ställe.

Som jag förstår det du beskriver kommer dessa regler sättas ur spel genom testamentet som istället förordnar att din fasters förmögenhet direkt ska delas upp på fyra (de två syskonen och dessas barn). Din fasters avlidna mans syskon har hurusom ingen arvsrätt efter din faster.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Ärvdabalken hittar du här.

Vänliga hälsningar,

Anna StåhlkloRådgivare