Testamente mellan sambor

Hej, är i ett förhållande sedan 15 år tillbaka, inga gemensamma barn. Vi har bott i ett gemensamt köpt hus under några år för att mina barn skulle bli flygfärdiga. Därefter var det meningen att vi skulle flytta till min sambos bostad i Göteborg och det har vi gjort. Huset är sålt och ingen större vinst på det, skuldfria i alla fall. Nu tänker vi köpa ett gemensamt hus/sommarhus i Spanien och jag undrar hur vi ska tänka när vi skriver ett avtal oss emellan. Jag tänker mest om någon av oss dör. Jag är 56 och min sambo är 63! Jag vet ju att jag inte har någon rätt att bo kvar i lägenheten i Göteborg, den tillfaller ju hans dotter. Min sambo har pratat med en jurist och fått information och jag vill få min egna information, så det blir rätt för mig också.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du vill veta vad ni kan göra för att säkra er boendesituation om någon av er skulle dö. Jag kommer därför att förklara hur ni kan reglera detta mellan er.

Ett testamente är den enda giltiga dödsrättshandlingen

Eftersom ni är sambor har ni inte någon lagstadgad rätt att ärva varandra. Istället är det din sambos barn som kommer att få ärva hans hus om din sambo dör. Detsamma gäller även din sambos andel i det hus ni planerar att köpa. Om du skulle dö ärver dina barn naturligtvis din andel.

Det enda sättet att ändra detta på är genom att upprätta ett testamente mellan er. Om ni gör detta kan ni t.ex. föreskriva att ni ska få varandras andelar i det gemensamma huset när någon av er dör. På så sätt kan ni vara säkra på att den av er som överlever den andra får bo kvar i huset utan att era respektive barn kan ta det i anspråk. I testamentet kan ni i princip fördela er egendom mellan er hur ni vill. Det är också möjligt att skriva in i testamentet att du ska få bo kvar i din sambos bostad i Göteborg om han dör, trots att äganderätten samtidigt kan tillfalla hans barn.

Det finns dock en väldigt viktig sak att ha i åtanke när man upprättar ett testamente. Ens barn har nämligen en ovillkorlig rätt att tillsammans ärva minst 50 % av ens totala egendom. Det är detta som kallas för laglott och den motsvarar alltid 50 % av värdet på ens totala egendom. Så länge som ens barn får ärva detta kan man göra som man vill med den andra hälften.

För att ett testamente ska bli juridiskt giltigt måste vissa formkrav vara uppfyllda och det kan vara svårt att få till detta på egen hand. Därför skulle jag rekommendera att ta hjälp av en jurist om ni vill upprätta ett testamente. Det går inte att avtala om hur ens egendom ska fördelas eller användas efter att man har dött på något annat sätt än genom ett testamente. Andra avtal blir automatiskt juridiskt ogiltiga. I ärvdabalken, 10 kap. kan du läsa mer om vad som krävs för att testamentet ska bli giltigt.

Eftersom jag inte närmare vet hur ni vill göra med era bostäder kan jag inte ge dig några andra förslag, men min poäng är att det mesta går att lösa genom att upprätta ett testamente.

Själva köpet av huset behöver naturligtvis inte tas med i något testamente. Ni kan t.ex. avtala om att bli samägare med en andel om 50 % vardera.

Hoppas att detta var till hjälp och att du har fått svar på din fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare