Testamente i en parrelation och samboavtal

Kan vi

1. Testamentera till varandra kvarlåtenskapen vid samboskap utan att ge min eller sambons släktingar eller föräldrar någonting om någon av oss dör?

2. Testamentera till varandra kvarlåtenskapen vid en relation utan samboskap utan att ge min eller sambons släktingar eller föräldrar någonting om någon av oss dör?

3. Testamentera till varandra kvarlåtenskapen vid äktenskap utan att ge min eller sambons släktingar eller föräldrar någonting om någon av oss dör?

4. Ge varandra den bostadsrätt min flickvän har idag ifall det blir separation vid samboskap, alltså värdet av den? Hur isf?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga som att du undrar dels hur möjligheterna till testamente ser ut i olika parrelationer och dels hur man ska gå tillväga för att värdet av en gemensam bostad i en samborelation ska delas lika vid en eventuell separation. Reglerna för arv och testamente finns i ärvdabalken (ÄB). Den enda släkting som har en lagstadgad arvsrätt är den avlidnes bröstarvingar (barn) enligt 7 kap. 1 § ÄB. Eftersom du inte nämner några barn i din fråga så utgår jag från att det inte heller ska ingå i mitt svar.

Testamente

Ni kan testamentera all egendom till varandra om ni skulle vilja det. Det spelar ingen roll om ni är gifta, sambor, särbor eller bara vänner. Finns det inga bröstarvingar kan man testamentera hela sin kvarlåtenskap till den eller de man själv vill. Föräldrar och släkt träder bara in som arvingar om inget testamente har skrivits.

Dela lika på bostadsrätt

Huvudregeln i sambolagen är att värdet av din flickväns bostadsrätt delas lika mellan er om ni är sambos och hon köpte den för er gemensamma användning. Den utgör då samboegendom enligt 3 § sambolagen. Är så inte fallet betraktas den som hennes egendom. Vill ni avtala om att värdet av den ändå ska delas lika mellan er vid en eventuell separation måste ni ange detta i ett samboavtal. Ett samboavtal är ett frivilligt avtal i en samborelation som kan vara ett bra sätt att skapa trygghet och förutsebarhet om man vill att andra regler ska gälla för viss egendom än vad som står i sambolagen. Även om bostadsrätten enligt sambolagen enbart tillhör din flickvän kan ni alltså genom samboavtal bestämma att värdet av den ska delas lika mellan er. Observera att ett samboavtal inte kan användas för att bestämma om arv.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga! Annars är du välkommen att höra av dig igen.

Vänligen,

Lovisa ErikssonRådgivare