Testament före legala arvsordningen

Hej,

Min mor gick bort. Hon hade en sambo, mig och min bror.

Min mor har testamenterat en tredjedel till vardera av sin kvarlåtenskap.

Hon ägde hus tillsammans med sin sambo, och ägde 100% av aktierna i hennes företag.

Gäller då testamentet, och alla får en tredjedel av hennes 50% av huset, och en tredjedel av aktierna i företaget? Eller träder lagen om laglott in, när det rör sig om min arvslott?

Tack,

Klein

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om arv återfinns i ärvdabalken, se här.

Testamentet är det som gäller. Det finns inga hinder mot ett sådant testamente som du beskriver, det kränker ingen laglott. Laglotten är hälften av arvslotten, dvs. för dig 25% av boet eftersom ni är två syskon. När ni nu får en 1/3 av boet, överstiger det laglotten.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!
Vänligen

Jonas TärnrothRådgivare